آموزش استفاده از روغن و تربانتین

نقاشی رنگ روغن یکی از جدی ترین و حرفه ای ترین گرایشهای هنرهای بصری است. در این هنر پر طرفدار، از تربانتین و روغن بزرک بسیار استفاده میشود که ما در اینجا نحوه استفاده از این پرکاربردترین و مهم ترین مدیوم در نقاشی رنگ روغن را آموزش میدهیم. روغن بزرک و تربانتین توسط اساتید بزرگ از سالهای بسیار دور مورد استفاده قرار میگرفته.
اما اول بیایید ببینیم به طور کلی چرا از این مدیوم ها استفاده میکنیم؟

آموزش استفاده از روغن و تربانتین

آموزش استفاده از روغن و تربانتین


این مدیوم ها برای تثبیت و ثبات دادن به اثر هنری از اهمیت خاصی برخوردارند، درزمان خشک شدن اثر و پایان نقاشی شما نقش مهمی را ایفا میکنند. میتوان این مدیوم ها را بسته به کاربردی که از آنها انتظار دارید مورد استفاده قرار داد. برای مثال در برخی موارد این مواد به نسبت های خاصی با هم ترکیب شده یا در مواردی بر روی پالت با رنگها ترکیب میشوند. در هنگام استفاده از روغن باید به این نکته توجه داشت که اکثر این روغنها به صورت ریشه ای و ذاتی زرد رنگ میباشند، بنابراین در هنگام ترکیب آنها با رنگهای روشن حتما باید به این نکته توجه کرد، زیرا عدم توجه به این موضوع میتواند بر روی رنگهای روشن تاثیر نامطلوبی باقی گذاشته و نتیجه نهایی کار را به سمت رنگ زرد تغییر دهد.


نوعی از روغن

نوعی از روغن


یکی از پرکاربرد ترین این روغنها در دنیای نقاشی روغن بزرک می باشد، دلیل محبوب بودن این نوع روغن خاصیت خشک شدن آن نسبت به روغنهای دیگر میباشد، بنابراین علاوه بر ایجاد درخشندگی و شفافیت در کار این نوع روغن از خاصیت خشک شوندگی نسبتا بالایی برخوردار است و در عین حال پس از خشک شدن یک لایه نسبتا سخت و محافظ را بر روی کار ایجاد میکند که این یک امتیاز بزرگ برای این محصول می باشد.

روغن بزرک یک رابط بسیار عالی و طبیعی برای انواع رنگها (مخصوصا رنگهایی که ریشه طبیعی دارند) می باشد. امتیاز دیگر این ماده خاصیت خشک شوندگی آرام آن است که به هنرمند این امکان را میدهد که با اعتماد به نفس و دقت بیشتری پروژه نقاشی را به جلو ببرد. یکی دیگر از خصوصیات این ماده خاصیت جامد شدن آن است برای مثال در تکنیک Impasto (این نام یک واژه ایتالیایی است و به نقاشی هایی که حالت حجمی و برجسته دارند اتلاق می شود) تعداد زیادی لایه رنگی سنگین با مقدار بالای روغن بزرک استفاده میشود که این موضوع به کار حجم سه بعدی و برجسته می دهد. در این تکنیک روغن بزرک نقش بسیار مهمی ایفا می نماید.


یک نمونه از تکنیک Impasto

یک نمونه از تکنیک Impasto


همانطور که قبلا ذکر شد یکی دیگر از مدیوم های رایج در نقاشی رنگ روغن تروبانتین می باشد، تروبانتین یک مایع زرد فام سمغ مانند است که از شیره درخت کاج استخراج میشود. این ماده به عنوان یک حلال خوب رنگ کاربرد دارد. در اینجا به مزیت های استفاده از تربانتین اشاره خواهیم کرد:


تروبانتین

تروبانتین


رنگها معمولا نوعی حالت خمیری مانند دارند که استفاده از آنها خصوصا در کارهای رئالیستی به تنهایی مشکل می باشد و با اضافه کردن این ماده حالت جلا و روانی بیشتری پیدا کرده و باعث سهولت در اجرا میگردد. در لایه های ابتدایی نقاشی این ماده یک عنصر ارزشمندی به حساب می آید. زیرا خاصیت خشک شوندگی سریعتر آن نسبت به روغن باعث پیشرفت سریع تر اثر هنری می شود. از ترکیب تروبانتین و الکل در مرمت و پاکسازی آثار قدیمی نقاشی نیز استفاده میگردد. همچنین تروبانتین ماده موثر برای پاک کردن لکه های رنگی ناخواسته می باشد. این ماده از دسته ماده های سمی با پایه نفت نیست، بنابراین استفاده از آن نسبت به مشتقات نفتی همانند تینر، امن تر و سالمتر می باشد، همینطور به دلیل این خاصیت آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می کند.

طریقه ساختن مدیوم مناسب برای رنگ روغن با استفاده از روغن بزرک و تروبانتین

در ظرف مخصوص مدیوم، دو قسمت تروبانتین و یک قسمت روغن بزرک را مخلوط میکنیم. روغن بزرک خالص نسبت به تروبانتین بسیار حجیم تر است و بنابراین به سرعت با یکدیگر ترکیب نمیشوند، به همین منظور توصیه میشود این دستوالعمل را دو الی سه روز قبل از استفاده این مدیوم انجام داده و محلول را به حال خود رها کنید


تروبانتین

مخلوط روغن بزرک و تربانتین


● توجه داشته باشید که این فرمول برای تروبانتین و روغن بزرک خالص و طبیعی کاربرد دارد و قائدتا محصولات ترکیبی بازار که بعضی از آنها مشتقات نفتی نیز در خود دارند شامل این دستورالعمل نیستند.

توصیه میگردد مواد ذکر شده در یک ظرف شیشه ای کوچک با هم ترکیب شوند و هر چند ساعت یکبار در جهت ترکیب بهتر آن را تکان دهید. در زمان استفاده از محصول از وارد کردن قلمو به ظرف اصلی خوداری نمایید زیرا باعث تار شدن محلول شده و به کیفیت کار آسیب وارد میکند، بنابراین استفاده از یک ظرف ثانویه توصیه می گردد.

این محلول رنگهای نقاشی شما را با دوام تر خواهد کرد و همچنین از ترک برداشتن کار بر اثر مرور زمان جلوگیری خواهد کرد.

همینطور ذکر این نکته خالی از لطف نیست که راهکار ذکر شده قطعا یک قانون غیر قابل تغییر نیست و بر اثر تجربه و مهارت و نوع کار نسبتهای ترکیب این مواد نیز تغییرپذیر می باشند اما این موضوع مستلزم آموزش کافی زیر نظر افراد مجرب و با تجربه است.

و در آخر موضوع مهم زمان خشک شدن کار میباشد، در صورت اجرای دقیق فرمول بسته به نوع رنگ و بوم مورد استفاده زمان خشک شدن اثر ممکن است تا یک هفته یا بسیار سریعتر انجام شود، همچنین روغن بزرک های غنی شده که زمان بسیار کمتری برای خشک شدن نیاز دارند نیز در بازار موجود میباشد.


● توجه: استفاده تربانتین زیاد و بیش از اندازه موجب پریدگی رنگها میگردد.

مواد دیگری غیر از تربانتین نیز به عنوان خشک کننده وجود دارد. سانسادر یکی دیگر از انواع خشک کننده هاست که در مقایسه با تربانتین بوی کمتری دارد و تقریبا به همان اندازه که بوی کمتری دارد، قدرت خشک کنندگی آن هم کمتر است.

سانسادر و تربانتین

سانسادر و تربانتین

خشک کننده های قویتر از تربانتین هم وجود دارد مانند اسکاتیف که باعث میشود رنگ گذاشته شده بروی تابلو در زمان بسیار کوتاه تری خشک شود.
استفاده از خشک کن های خیلی قوی چندان توصیه نمیشود. چرا که هرچه روغن رنگ بصورت طبیعی تر و در اثر مجاورت بیشتر با هوا خشک شود، برای دوام تابلو و رنگهای آن مناسبتر است.


گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده




دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان صورت گرفته است.


اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک، مرداد 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه میترا بهاری، آذر 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه فاطمه خوشنامی، تیر 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه مریم جعفری، آذر 1398

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

  فرهاد بحری

زمان: جمعه، ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۱:۵۱

سلام اطلاعات خوبی دادید خسته نباشید

↩ پاسخ به پیام

  حسین

زمان: چهارشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۲:۰۹

با تشکر از مطالب مفید و آموزنده ی شما.

↩ پاسخ به پیام

  سیمین

زمان: سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۸:۳۵

عالی بود.به جواب سوالهام رسیدم.کلی گشته بودم دنبالش⚘

↩ پاسخ به پیام

  Pry

زمان: دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۵:۱۷

سلام خسته نباشید من تازه نقاشی شروع کردم و بدون کلاس شروع کردم ب نقاشی رنگ روغن وستا استفاده میکنم میخوام یکم از حالت جامدی و سفتی در بیاد باید با چی مخلوط کنم؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲:۱۶

سلام. رنگ روغن وستا کاملا غیر استاندارد، بی کیفیت و بی مصرف است. اگر میخواهید با وستا کار کنید بهتر است اصلا نقاشی نکنید. ضمنا چون غیر استاندارد هست، سمی نیز میباشد و نباید از نزدیک استنشاق شود. تماس آن با پوست دست نیز میتواند سرطان زا باشد.

↩ پاسخ به پیام

  فخر

زمان: جمعه، ۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸:۴۶

با برزک تنها میشه و کار رو پیش برد؟ چون من ترربانتین ندارم، یا میشه بجای ترربانتین از تینر استفاده کرد؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: جمعه، ۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳:۱۴

بله. با بزرک به تنهایی هم میشود کار کرد. فقط ممکن است رنگها دیرتر خشک بشوند. حتما از روغن با کیفیت استفاده کنید و دور روغن بزرکهای ایرانی را خط بکشید.
در مورد تینر هم اصلا توصیه نمیشود. تینر بشدت به رنگ روغن نقاشی آسیب میرساند.

↩ پاسخ به پیام

  باقر

زمان: سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۱:۴۵

سلام میشه روغن بزرک را با تینر مخلوط کرد تا تینر چربتر بشه و به قلمو اسیب نزنه؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳:۲۸

اگر از قلم موهای نرم استفاده میکنید، بهیج وجه به تینر حتی فکر هم نکنید. موهای قلمتان را نابود میکند

↩ پاسخ به پیام

  123

زمان: یکشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳:۲۸

سلام
ببخشید میخواهم نقاشی آبستره انجام بدم و از رنگ وستا و روغن بزرک استفاده میکنم رنگ من بعد از سه هفته خشک نشده و گرده و غبار زیادی رو جذب کرده ضمنا اصلا سلولی نشده است و اینکه آیا میتونم بجای روغن بزرک برای حلال،چیز دیگه ای استفاده کنم (چون دوتا نقاشی کشیدم و تقریبا کل روغن خالی شده و این اصلا خوب نیست

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: یکشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۱:۳۳

ما به شما توصیه میکنیم از رنگ روغن بی کیفیت و بی ارزش وستا استفاده نکنید. همینطور از روغن بزرک های بی کیفیت ایرانی نیز پرهیز نمایید تا تجربه دلچسبی از نقاشی رنگ روغن را پشت سر بگذارید و دچار مشکلات اینچنینی نشوید.

↩ پاسخ به پیام

  مریم

زمان: دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۷:۲۰

سلام استاد
واقعا پیج خوبی دارید
من کم کم دارم همه ی مطالب پیج رو میخونم

یه سوالی برام پیش اومده درباره ی استفاده از روغن بزرک
همونطور که گفتید برای ثبات رنگ استفاده میشه برای جلوگیری از ترک خوردنش
ینی همیشه و در هر تکتیکی میتونیم ازش استفاده کنیم؟ درواقع نمیدونم هنگام کشیدن یک طرح چه موقع باید از روغن استفاده بشه
مثلا در روش آلاپریما یه جایی خوندم که لایه ی اول رو رقیق تر اجرا میکنیم لایه ی بعدی رو میتونیم از رنگ های خالص استفاده کنیم یا اگر از روغن یا مدیوم دیگه ای استفاده میکنیم باید جوری باشه که از لایه ی زیری غلیظ تر باشه

این مدیوم ها هم در روش آلاپریما استفاده میشن هم روش چند قشری؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۸:۴۷

ممنون از اظهار لطف شما نسبت به سایت ما
در مورد اینکه فرمودید نمیدانید هنگام کشیدن یک طرح چه موقع باید از روغن استفاده بشه، باید بگویم که روغن بزرک کلا برای رقیق تر کردن رنگ در صورت لزوم میباشد. مثلا ممکن است شما در بخشی از تابلو نیاز به رنگ گذاری موثر داشته باشید، بطوریکه رنگهای زیرین را کاملا پوشانده و تغییر دهد، که در این صورت شما نیازی به استفاده از روغن ندارید. اما ممکن است در بخش دیگری از تابلو فقط میخواهید رنگ قبلی را کمی تغییر دهید، مثلا تیره ترش کنید یا روشنتر، یا کمی تم سرد یا گرم بهش اضافه کنید. که در این صورت از لایه گذاری رقیق تر (رنگی که با روغن یا هر مدیوم رقیق کننده دیگری رقیق شده) استفاده میکنید. که البته این اتفاق بیشتر در تکنیک چند قشری رخ میدهد که پیشنهاد میکنم مطلب نقاشی چند قشری را مطالعه بفرمایید.
در مورد آلاپریما هم مطلب تکنیک خیس در خیس که همان آلاپریما است را بخوانید. در آلاپریمایی که نقاش، شروع به طراحی اولیه از مدل، با رنگ مینماید معمولا نیاز میشود که لایه های اولیه را رقیق تر مورد استفاده قرار دهد تا پس از انجام اصلاحات و تغییرات لازم در طرح، رنگ گذاری و تاکیدهای نهایی را بصورت جرمهای سنگین رنگی انجام دهد.

↩ پاسخ به پیام

  مریم

زمان: سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۲:۵۵

ممنونم از جوابتون استاد
خیلی خیلی کمکم کرد
یه سوال دیگه که ذهنمو درگیر کرده اینه که برای نقاشی رنگ روغن روی بوم حتما باید از جسو استفاده کرد؟ علت استفاده از این مواد چیه؟ اصلا استفاده از جسو واجبه؟
مثلا در تکنیک آلاپریما اول باید بوم رو با جسو پوشوند و بعد یه رنگ خیلی خیلی رقیق (که معمولا قهوه ای هست) رو به بوم زد و بعد شروع کرد به نقاشی؟
و علت اون رنگ رقیقی که در تکنیک آلاپریما به کل بوم زده میشه رو نمیدونم

من کلیپ های زیادی دیدم از نقاشی آلاپریما
بعضی هنرمند ها روی بوم یا مقوا شروع میکنن به نقاشی حتی اون رنگ رقیق شده رو هم استفاده نمیکنن (حالا نمیدونم بوم قبلا با جسو پوشونده شده یا نه) و بعضی ها هم یه رنگ خیلی رقیق میزنن به سطح شروع میکنن به کار

مقوای مخصوص رنگ روغن با بوم به کلی فرق میکنه نه؟ فکر نکنم اصلا نیازی به جسو داشته باشه

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۶:۲۸

جسو برای زیر سازی در نقاشیهای خصوصا هایپر رئالیستی و یا به تعبیر دیگری نقاشیهای ساخت و ساز، استفاده میشود و باعث میشود زمینه بوم بسیار صاف و نرم شود و قدرت ریزه کاری و ظریفکاری نقاشی را افزایش میدهد. میتوانید مقاله جسو در نقاشی ما را جهت اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.
به نظر نمی آید که تکنیک آلاپریما نیازی به جسو داشته باشد، اما ممکن است هنرمند نقاش با توجه به تکنیکش و کاری که میخواهد انجام دهد، از آن استفاده نماید. در مورد تکنیکهای آلاپریما هم همانطور که گفته شد هر هنرمند نقاشی ممکن است از تکنیک منحصر بفردی برای کارش استفاده نماید. اما وجه مشترک اغلب آنها، معمولا تمام شدن کار در یک نشست میباشد.
مقوای مخصوص رنگ روغن هم که فرمودید همانطور که از اسمش پیداست با بوم، که از پارچه میباشد، متفاوت است. و در بیشتر موارد نیاز به جسو ممکن است نداشته باشد.

↩ پاسخ به پیام

  مریم

زمان: شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۳:۱۳

خیلی ممنونم از شما استاد

↩ پاسخ به پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



روزشمار هنری
امروز ۲۰۲۰/۱۱/۲۴ میلادی برابر با سه شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۹هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد هانری دو تولوز-لوترک، نقاش فرانسوی

هانری دو تولوز-لوترک، نقاش فرانسوی

ادامه مطلب


 


مؤکداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          آموزشگاه هنرهای تجسمی ایکاروس سه شنبه ها تعطیل است، همچنین چهارشنبه ها صبح