نویسنده: ایکاروس، تاریخ انتشار: چهارشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
والت دیزنی کارآفرین، انیماتور، تاجر، تهیه کننده و صداپیشه آمریکایی بود. وی پیشگام و پایه گذار صنعت انیمیشن در جهان بوده و نام کامل وی والتر الیاس دیزنی میباشد. وی در توسعه و گسترش صنعت انیمیشن و کارتون در جهان نقش بسیار اساسی را ایفا نمود. والت دیزنی به عنوان تهیه کننده، رکورد دار بردن جایزه اسکار محسوب میگردد. او 59 بار نامزد دریافت جوایز اسکار شده که از این تعداد 22 بار برنده این جایزه گشته است. وی همینطور دو بار برنده جایزه گلدن گلوب و همینطور برنده جایزه امی شد. چندین فیلم از او در آثار کتابخانه کنگره آمریکا به عنوان اثر ملی نگهداری می شود.
والت دیزنی در پنجم دسامبر سال 1901 در شیکاگو به دنیا آمد. وی فرزند چهارم الیاس دیزنی بود. پدرش اصلیت ایرلندی داشت که ابتدا در کانادا زندگی می کرد. مادر والت، زنی آمریکایی آلمانی بود که همچنین رگه های انگلیسی نیز داشته است. زمانی که والت پنج ساله بود خانواده او به مزرعه ای در شهر مارسلین در ایالت میسوری نقل مکان کردند. در شهر مارسلین والت دیزنی که به طراحی علاقمند بود برای فراگیری طراحی یک اسب، به یک دکتر بازنشسته که در همسایگی آنها بود پول پرداخت می کرد. پدر والت، مشترک یک روزنامه هفتگی به نام (Appeal to Reason) بود که والت تصاویر کارتونی این روزنامه را که بر روی صفحه اول آن دیده میشد، برای تمرین کپی می کرد. اکثر تصاویر روی جلد این روزنامه آثار رایان واکر، کارتونیست مشهور آمریکایی بوده است. والت دیزنی همچنین نقاشی با آبرنگ و همینطور مداد شمعی را فرا گرفته و در آنها نیز مهارت پیدا کرد. او وخواهر کوچکش مدرسه را در سال 1909 آغاز کردند. در سال 1911 دیزنی به کانزاس نقل مکان نمود و در آنجا با شخصی به نام والتر پفیفر آشنا شد. خانواده این فرد، علاقه زیادی به تئاتر داشتند و والت دیزنی را با دنیای تصاویر متحرک آشنا نمودند. وی در این مدت بیشتر وقت خود را در خانه خانواده پفیفر می گذراند. پدر والت در این شهر آبونمان روزنامه های کانزاس سیتی استار و کانزاس سیتی تایمز را خریداری کرده بود. والت و برادرش ساعت 4:30 دقیقه صبح از خواب بیدار می شدند تا بتوانند روزنامه تایمز را قبل از مدرسه تحویل بگیرند و در نوبت عصر نیز همین اتفاق در مورد روزنامه استار می افتاد. این کار طاقت فرسا بود و والت معمولا در مدرسه و در سر کلاس به خواب می رفت و همین امر باعث می شد که او نمره های منفی بسیاری بگیرد. اما با این حال او این مسیر را برای شش سال ادامه داد. وی در موسسه هنری کانزاس ثبت نام کرد و همچنین دوره های طراحی کارتون را نیز گذراند. کمی بعد والت در دبیرستان ثبت نام کرد و تبدیل به کارتونیست یک روزنامه در دبیرستان شد. در این مدت، وی تصاویری مربوط به میهن پرستی آمریکایی ها در جنگ جهانی اول را به تصویر می کشید. او همینطور در دوره های شبانه آکادمی هنرهای زیبای شیکاگو ثبت نام کرد. در سال 1918 به منظور جنگیدن با ارتش آلمان، به ارتش پیوست. اما به دلیل سن کم درخواست وی رد شد. کمی بعد شناسنامه خود را دستکاری کرد و با این کار به عضویت صلیب سرخ در آمد و در آن سازمان به یک راننده آمبولانس تبدیل شد. وی تحت لوای این سازمان به فرانسه رفت. ولی کمی بعد به دلیل صلح موقت به آمریکا بازگشت. در طول آن مدت برای تزئین آمبولانس خود کارتونهایی را طراحی کرد که بعدها در یک روزنامه مربوط به ارتش چاپ شد. در اکتبر 1919 وی به کانزاس بازگشت و در آنجا به عنوان یک دستیار هنرمند در یک استودیوی هنری - تجاری مشغول به کار گشت. در سال 1920 با بحران اقتصادی و کاهش درآمد استودیو، از کار خود اخراج شد. با این اتفاق وی شروع به کار به صورت مستقل نمود. این کار جدید، با عدم استقبال مواجه گشت و والت دیزنی برای کسب درآمد مجبور شد که به کمپانی ساخت فیلم کانزاس، برای کار برود. این شرکت با استفاده از تکنیک کات اوت ( پویا نمایی به وسیله تکه های مقوایی و حرکت آنها) انیمیشن های تبلیغاتی تولید می کرد. والت رفته رفته به انیمیشن علاقمند گشت. گرچه او کاراکترهای کمیک استریپ مانند موت و جف و همینطور کوکو دلقک را ترجیح می داد. وی یک کتاب آموزش انیمیشن و یک دوربین قرض گرفت و شروع به کار در خانه کرد. پس از مدتی به این نتیجه رسید که انیمیشن به سبک سل (کاراکترها روی طلق طراحی می شوند و سپس روی یک پس زمینه قرار می گیرند) موفق تر از انیمیشن به سبک کات اوت می باشد. وی نتوانست کمپانی ای که برای آن کار می کرد را ترغیب به استفاده از سبک سل کند. بنابراین با کمک یکی از افراد کمپانی به نام فرد هارمن یک شرکت جدید را تاسیس نمود. مشتری اصلی آنها یک تئاتر محلی به نام نیومن بود و انیمیشن های کوتاهی که تولید می کردند با عنوان نیومن خنده او گرام (Newman's Laugh-O-Grams) ارائه میگشت. والت دیزنی به عنوان منبع الهام بخش از آثار پال تری، نقاش کارتونیست استفاده می کرد. در ماه مه 1921 این انیمیشن با اقبال و موفقیت روبرو شد و منجر به تاسیس استودیوی (Laugh-O-Gram) گشت. پس از تاسیس این استودیو، وی انیماتورهای بیشتری را استخدام نمود. انیمیشن های او گرام، درآمد کافی را برای شرکت به ارمغان نداشت. بنابراین دیزنی اقدام به ساخت انیمیشن آلیس در سرزمین عجایب نمود که این کار بر اساس داستانی با همین عنوان ساخته شده بود. البته این انیمیشن یک کار ترکیبی فیلم و انیمیشن در کنار هم (لایو اکشن) بود که نقش آلیس در این فیلم را ویرجینیا دویس بازی کرد. نتیجه اثر یک فیلم دوازده دقیقه و سی ثانیه ای شد، اما این فیلم خیلی دیر حاضر شد و کمپانی او گرام در سال 1923 ورشکست شد.
والت دیزنی در همان سال به هالیوود رفت. اگرچه در آن دوران نیویورک مرکز انیمیشن بود اما وی به دلیل اینکه برادرش در لس آنجلس دوران نقاهت بیماری سل را می گذراند به آنجا رفت. از طرف دیگر وی امیدوار بود که در لس آنجس بتواند به یک کارگردان فیلمهای لایو اکشن تبدیل شود. تلاشهای وی برای فروش فیلم آلیس در سرزمین عجایب بیهوده بود تا اینکه او اطلاعاتی در مورد یک توزیع کننده فیلم به نام مارگارت جی وینکلر شنید. مارگارت در شرف از دست دادن امتیاز پخش دو انیمیشن بود و نیاز به یک سری جدید کار داشت. بنابراین این دو قرارداد 6 قسمتی از مجموعه کمدی آلیس را امضا کردند و این قرارداد گزینه ادامه کار در صورت تمایل طرفین تا دو مجموعه شش قسمتی دیگر را نیز داشت. والت و برادرش استودیوی برادران دیزنی را تاسیس کردند که این استودیو بعدها تبدیل به کمپانی والت دیزنی شد. آنها ویرجینیا و خانواده اش را برای ادامه کار ترغیب به نقل مکان به لس آنجلس نمودند. در ادامه با ویرجینیا یک قرار داد با دستمزد 100 دلار در ماه امضا کردند. آنها همچنین آب آیورکس که یک کارگردان، انیماتور حرفه ای و متخصص جلوه های ویژه بود را استخدام نموده و او را از کانزاس سیتی به هالیوود آوردند.
در سال 1926 مارگارت (پخش کننده فیلم) پروژه آلیس را به همسر خود تحویل داد و دیزنی ادامه پروژه را با همسر مارگارت پیش برد. نام همسر وی، چارلز مینتز بود. به طور کل رابطه این دو با هم مناسب بود و به ندرت تنشهایی بینشان پیش می آمد. پروژه تا سال 1927 پیش رفت. اما بعد از این تاریخ، والت از این سبک از کار احساس خستگی نمود و تصمیم به عوض کردن فضای کار گرفت. بعد از این اتفاق چارلز مینتز درخواست یک سبک جدید از انیمیشن ها را از والت برای کمپانی یونیورسال استودیوز نمود. با این درخواست، دیزنی به همراه آیورکس، کاراکتر اسوالد، خرگوش خوششانس را خلق کردند. کاراکتری که والت در پی آن بود می بایست شخصیتی چالاک، زیرک، متهور و همینطور تمیز و مرتب باشد.
در سال 1928 دیزنی امیدوار بود که بودجه بیشتری را برای تهیه انیمیشنهای اسوالد دریافت کند. اما مینتز برعکس در پی کاهش هزینه ها بود. از طرف دیگر والت دیزنی دریافت که مالکیت کاراکتر اسوالد در اختیار کمپانی یونیورسال است و در عین حال مینتز با کارمندان او ارتباط برقرار کرده و از آنها درخواست کرده که به طور مستقیم برای وی کار کنند. در این بین مینتز، دیزنی را تهدید کرد که اگر قیمت را پایین نیاورد وی مستقیما پروژه اسوالد را در دست خواهد گرفت و کار را بدون او پیش خواهد برد. والت دیزنی زیر بار این تهدید نرفت و در این شرایط تقریبا تمام کارمندان والت به طرف مینتز رفتند و تنها آیورکس به او وفادار ماند.
دیزنی و آیورکس تصمیم به خلق شخصیت دیگری برای جایگزینی با اسوالد گرفتند و به این صورت بود که یکی از مشهورترین کاراکترهای کارتونی در تاریخ انیمیشن جهان متولد شد. آنها دست به خلق میکی ماوس زدند. این شخصیت شبیه به یک موش خانگی می باشد که ظاهرا قبلا در استودیوی او گرام به طور ناقص ساخته شده بود. اما به هر حال ریشه اصلی این کاراکتر تا حد زیادی مبهم و ناشناخته باقی مانده است. در ابتدا والت دیزنی نام این کاراکتر را موتیمر ماوس گذاشته بود. اما به نظر همسر وی لیلیان، این نام بسیار سنگین بود و نام میکی ماوس را برای او انتخاب کردند. آیورکس با اسکیس های خود کاراکتر میکی ماوس را از نظر طراحی ساده تر کرد. این امر به جهت تسهیل در حرکت دادن آن در انیمیشن ها انجام شد. والت دیزنی که خود تا حد زیادی از کارهای طراحی و انیمیشن سازی فاصله گرفته بود کار صدای میکی ماوس را بر عهده گرفت. این جمله در تاریخ دیزنی مشهور است که آیورکس، میکی ماوس را طراحی کرد ولی والت به او روح بخشید.
میکی ماوس برای اولین بار در 15 می 1928 با انیمیشنی تحت عنوان دیوانه هواپیما ظاهر شد. اما این نسخه و نسخه بعدی آن با عنوان گالوپین گائوچو نتوانستد پخش کننده ای را پیدا کنند و شکست خوردند. اما در نسخه سوم والت دیزنی انیمیشنی تحت عنوان کشتی بخار ویلی را تولید کرد که این کارتون (نسخه آزمایشی) اولین کارتون صدا دار لقب گرفت. بعد از کامل شدن و آمدن نسخه اصلی، والت موفق شد که با مدیر اجرایی سابق یونیورسال، پت پاورز قرادادی را امضا کند. پس از این قرارداد بود که والت با استفاده از سیستم صدا گذاری، خیلی زود میکی ماوس را مشهور کرد و این کاراکتر از محبوبیت بالایی برخوردار شد.
برای بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت کار، والت یک تنظیم کننده و آهنگساز حرفه ای به نام کارل استالینگ را استخدام نمود. استخدام این شخص منجر به قبول پیشنهاد او برای ساخت یک مجموعه انیمیشن با نام سمفونی احمقانه بود که قسمت اول این مجموعه در سال 1929 با نام رقص اسکلت بیرون آمد. کارهای انیمیشن سازی و طراحی این پروژه بیشتر با آیورکس بود که البته تعداد دیگری از افراد نیز برای این کار استخدام شدند که بعدها این گروه تحت عنوان 9 پیرمرد شناخته شدند.
انیمیشن رقص اسکلت در زیر قابل مشاهده است:
رقص اسکلت، انیمیشن کوتاه والت دیزنی
کمی بعد والت دیزنی کار با پاورز را متوقف کرد و قرارداد جدیدی را با کمپانی کلمبیا پیکچرز امضا نمود. این کمپانی منجر به محبوب شدن بسیار کاراکتر میکی ماوس شد به طوری که برای این کاراکتر شهرت جهانی را به ارمغان آورد. دیزنی همیشه به تکنولوژی علاقمند بود و دست به تولید انیمیشن گلها و درختان از مجموعه سمفونی احمقانه زد که این انیمیشن با تکنولوژِی جدید تکنیکالر و به صورت رنگی تولید شد. پس از این تولید بود که تمام مجموعه انیمیشن های سمفونی احمقانه به صورت رنگی تولید شدند. انیمیشن گلها و درختان با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و جایزه اسکار در قسمت بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کرد. والت همچنین جایزه افتخاری ساخت کاراکتر میکی ماوس را از آن خود نمود.
پس از این بود که نوار موفقیتهای دیزنی آغاز شد. در ادامه فعالیتها انیمیشن سه خوک فسقلی را تولید نمود که این کارتون موفق ترین کارتون در تمام دورانها لقب گرفت و در سال 1933 جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کرد. کم کم کمپانی والت دیزنی بزرگ تر شد و تعداد کارمندانش به 200 نفر رسید.
این انیمیشن در زیر قابل مشاهده است:
انیمیشن سه خوک فسقلی والت دیزنی
رفته رفته والت از تولید انیمیشن های کوتاه خسته شد و تمایل به تولید کارتونهایی بلند کرد. بنابراین وی پروژه چهار ساله کارتون سفید برفی و هفت کوتوله را آغاز نمود. زمانی که رسانه ها از تصمیم والت دیزنی برای انجام این پروژه با خبر شدند تمام کمپانی های ساخت و پخش فیلم، ورشکستگی کمپانی دیزنی را پیش بینی کردند و در رسانه ها لقب دیزنی احمق را به او دادند. تولید این کارتون به صورت تمام رنگی و با صداگذاری کامل پیش بینی شد و بودجه ای معادل 1.5 میلیون دلار برای آن تهیه شد، این مبلغ در آن دوران سه برابر بودجه عادی برای تولید یک فیلم بوده است. والت می خواست که این کارتون تا جای ممکن رئالیستی باشد. بنابراین انیماتورهای خود را به کلاسهای موسسه هنری چیوند فرستاد. وی برای انیماتورها، حیواناتی که قرار بود در صحنه های انیمیشن بکار برده شوند را به جهت مطالعه حرکات و فرم آنها خریداری نمود. همینطور بازیگرانی را در استودیو برای مطالعه انیماتورها روی حرکات انسان استخدام کرد. برای القای عمق و پرسپکتیو مناسب، انیماتورهای والت دیزنی به روش چند دوربینی (multiplane camera) شروع به ساختن این انیمیشن کردند. در این روش از چند دوربین در کار استفاده می شود و تصاویر با اندازه ها، سرعت ها و مسافتهای مختلف از جلوی دوربین می گذرند. این تکنیک منجر به عمق گرفتن و حالت سه بعدی پیدا کردن انیمیشن می گردد.
نکته جالب اینجاست زمانی که این تکنولوژِی ابداع شد کار ساخت سفید برفی به پایان رسیده بود، اما دیزنی دستور داد که صحنه ها را از ابتدا با روش جدید تصویر برداری کنند. این کارتون تبدیل به موفق ترین کارتون سال 1938 شد و تا ماه می 1939، 6.5 میلیون دلار فروش کرد. والت دیزنی با تولید این انیمیشن یک جایزه اسکار دیگر را نیز از آن خود نمود. سفید برفی استودیوی دیزنی را بسیار مشهور و قدرتمند کرد به طوری که امروزه موزه دیزنی، آن دوران را عصر طلایی انیمیشن خطاب کرد.
بعد از این انیمیشن والت اقدام به ساخت کارتونهایی نظیر پینوکیو، دامبو و بامبی کرد. وی آثار دیگری نظیر سیندرلا و مری پاپینز را پس از جنگ جهانی دوم به روی پرده برد که بسیار موفق بودند. در سال 1950 والت دیزنی اقدام به ایجاد یک پارک تفریحی کرد و در سال 1955 در نیویورک دیزنی لند را افتتاح نمود. والت دیزنی از بسیاری از کشورها در سراسر جهان نشان لیاقت و افتخار کسب کرد. همینطور از دانشگاههای معتبر مدارک افتخاری دریافت نمود.
والت دیزنی یکی از بزرگترین و موثر ترین انسانها در تاریخ انیمیشن جهان می باشد و به جرات می توان او را پدر عصر طلایی انیمیشن کلاسیک قلمداد کرد. والت دیزنی تحول عظیمی در دنیای کارتون و انیمیشن ایجاد نمود و آثار وی همچنان بر روی محصولات جدید صنعت کارتون و انیمشین در جهان تاثیر گذار است. بسیاری از کودکان همچنان با محصولات این مرد بزرگ شاد می شوند و به دنیای اسرار آمیز و رنگارنگ تخیلات سفر می کنند.
دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر
نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.
نقاشی های ما با شما سخن میگویند
اثری از هنرمند آموزشگاه مرتضی طاهری
اثری از هنرمند آموزشگاه فاطمه جانمحمد زاده
اثری از هنرمند آموزشگاه صبا عزیز زاده
کلاسهای ایکاروس
دیـــدگـــاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شدهاند *