جوزف مالورد ویلیام ترنر نقاش انگلیسی

نویسنده: ایکاروس، تاریخ: یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

جوزف مالورد ویلیام ترنر Joseph Mallord William Turner، متولد 23 آپریل 1775 و درگذشته در 19 دسامبر 1881 نقاش انگلیسی سبک رمانتیک می باشد. وی همچنین در چاپ دستی و نقاشی آبرنگ نیز تبحر قابل توجهی داشته است. وی به دلیل رنگ آمیزی های بسیار احساسی و نقاشی مناظر تخیلی خشن و طوفانی دریاها، شهرت دارد. از او 550 نقاشی رنگ روغن 2000 آبرنگ و حدود 30000 اثر روی کاغذ بر جای مانده است. امروزه به دلیل نقاشی های منظره اش بسیار مورد توجه و تحسین می باشد.


ویلیام ترنر سلف پرتره

ویلیام ترنر سلف پرتره


ویلیام ترنر در لندن متولد شد. پدر او یک سلمانی و سازنده کلاه گیس بود. شغل خانواده مادری وی قصاب بوده است. او یک خواهر کوچکتر از خود نیز داشت که در سنین کودکی در گذشت. مادر ویلیام از سال 1785 از خود اختلالات روانی بروز داد و در سال 1799 در یک بیمارستان روانی بستری شد. در سال 1800 و در زمانی که مجددا در یک مرکز روانی بستری شده بود، درگذشت. ترنر در آن دوران به نزد عموی مادری خود رفت که در قسمت غربی لندن زندگی می کرد. اولین آثار هنری ترنر نیز در همین دوران خلق شد که شامل یک سری کنده کاری و رنگ آمیزی آنها بود. در سال 1786 ترنر به شهر مارگیت رفت و در آنجا نیز به خلق آثار نقاشی ادامه داد. اولین آثار نقاشی ویلیام در ویترین مغازه پدرش به نمایش در آمد و به قیمت چند شلینگ فروخته می شد. در این دوران پدر وی به او مباهات می کرد و به یکی از نقاشان معروف آن دوران به نام توماس استوتهارد می گفت که پسرش قرار است نقاش مشهوری شود. پس از کمی ترنر دوباره به نزد عموی مادری خود بازگشت و فعالیت هنری خود را ادامه داد. از این دوره یک دفتر اسکیس باقی مانده است که در آن مناظری از منطقه آکسفورد و با متریال آبرنگ به تصویر کشیده شده است. وی کمی بعد به طراحی اسکیس با مداد روی آورد. این تکنیک بعدها تبدیل به پایه و طرح اصلی برای آثار وی شد.


یک اسکیس از ترنر

یک اسکیس از ترنر


بسیاری از اسکیس های متقدّم ترنر تم و پایه معماری داشتند و بر روی پرسپکتیو مطالعه شده اند. وی در دوران جوانی برای معماران مشهور کار میکرد. اشخاصی مانند توماس هاردویک ، جیمز ویات و جوزف بونومی جزو معمارانی بودند که ترنر برای آنها کار می کرده است. وی همچنین در اواخر1879 در رشته نقشه برداری تحصیل کرد. وی این کار را نزد توماس مالتون که یکی از متخصصان نقشه های شهر لندن بود فرا گرفت. ترنر از این شخص ترفند های تجاری در دنیای هنر، کپی کردن و همچنین رنگ آمیزی نقشه ها را نیز آموخت. او بعدها مالتون را استاد واقعی خویش نامید. کار توپوگرافی و نقشه برداری در آن دوران کاری پر رونق با درآمد خوب بود. ترنر که یک هنرمند جوان بود از راه این کار کسب درآمد مناسبی داشت و می توانست مطالعات هنری خود را به جلو ببرد.


یک طراحی معماری از ترنر

یک طراحی معماری از ترنر


ترنر در سال 1789 و در سن 14 سالگی برای ورود به آکادمی سلطنتی اقدام کرد و یک سال بعد توسط سر جاشوا رینولدز نقاش تاثیر گذار انگلیسی پذیرفته شد. وی در آن دوره علاقه زیادی به معماری نشان داد. اما توسط هاردویک به وی توصیه شد که به کار نقاشی بپردازد و ظاهرا او به این توصیه عمل کرد. یکی از آثار آبرنگ وی که نمایی از کاخ اسقف اعظم، لمبت بود برای نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی پذیرفته شد. ترنر به صورت آزمایشی شروع به فراگیری طراحی از گچ بری های مجسمه های آنتیک نمود. از سال 1790 تا 1793 نام او بارها در آکادمی سلطنتی بر سر زبانها افتاد. در سال 1792 در کلاسهای مدل زنده پذیرفته شد تا به فراگیری طراحی از بدن انسان بپردازد. ترنر هر ساله در آکادمی نمایشگاه برگزار می کرد. وی در زمستانها نقاشی می کرد و در فصل تابستان به سراسر انگلستان مسافرت می نمود. خصوصا به مسافرت به ولز علاقه زیادی داشت، جایی که در آن اسکیس های بسیاری را برای ایده نقاشی های آبرنگ خود آماده می کرد. این اسکیس ها به خصوص بر روی آثار معماری متمرکز بودند. ظاهرا مهارت نقشه کشی او نیز در این امر به کمک وی آمده بود. در سال 1796 ترنر اولین نقاشی خود برای آکادمی و با تکنیک رنگ روغن را اجرا کرد. نام این اثر ماهی گیران در دریا می باشد که در آن قایق های ماهیگیری را در زیر نور شبانه و در محاصر امواج خطرناک به تصویر می کشد.


ماهیگیران در دریا

ماهیگیران در دریا


ویلتون آندرو، کیوریتور و نویسنده گفته است هر آنچه را که یک هنرمند در قرن 18 درباره دریا نقل کرد در این تابلو به شکل خلاصه وجود دارد. این اثر توسط هنرمندان و نقاشان بزرگی مانند فیلیپ جیمز دو لوتربورگ، پیتر مونامی و فرانسیس سوئین مورد تحسین قرار گرفت. این نقاشان خود در به تصویر کشیدن دریا و مناظر مهتابی اساتید بنامی به حساب می آیند. این اثر همچنین تحسین منتقدین آن دوران را بر انگیخت و پایه و دستمایه ای شد برای دنبال کردن این ژانر توسط ترنر و تبدیل شدن وی به یکی از بزرگترین نقاشان مناظر دریایی. کمی بعد ترنر شروع به مسافرتهای گسترده به سراسر اروپا کرد. وی در ابتدا به سوئیس و فرانسه رفت و در موزه لوور به مطالعه پرداخت. همچنین بارها از ونیز بازدید کرد. آثار وی توسط والتر رامسدن فاکس زمین دار و نویسنده مورد حمایت قرار می گرفت و او تبدیل به یکی از دوستان و حامیان بزرگ ترنر شد. ترنر در سال 1797 برای نقاشی آبرنگ به اوتلی رفت. وی آنچنان محصور مناظر این منطقه شد که در تمام دوران حرفه ای کاری خود به این منطقه سر می زد. در تابلوی عبور هانی بال و ارتش او از آلپ، وی در تصویر بک گراند از مناظر اوتلی الهام گرفته است.


عبور هانی بال و ارتش او از آلپ

عبور هانی بال و ارتش او از آلپ


ترنر مدتهای نسبتا طولانی میهمان جورج اوبراین ویندام زمین دار بزرگ و کلکسیونر هنری بود. وی در خانه این شخص تابلوهای متعددی را از مناظر منطقه به تصویر کشید. از جمله مشهور ترین آنها می توان به نقاشی منظره کانال چیچستر اشاره کرد.


منظره کانال چیچستر

منظره کانال چیچستر


هر چه سن ترنر بیشتر شد رفتارهای او نیز عجیب تر و غیر عادی میشد. به مرور زمان گوشه گیر و انزوا طلب شد. وی دوستان صمیمی بسیار کمی داشت. پدرش یکی از نزدیک ترین افراد به او بود و به مدت 30 سال نیز به عنوان دستیار در استودیو با او کار می کرد. مرگ پدر تاثیر شدیدی بر زندگیش گذاشته و وی را به افسردگی عمیقی فرو برد. وی هرگز ازدواج نکرد، اما با یک زن بزرگتر از خود رابطه داشت. بر اساس منابع غیر رسمی ترنر احتمالا دو دختر نیز داشته است. پس از مدتی ویلیام با یک زن دیگر ارتباط گرفت، و به مدت 18 سال در کنار این زن به شکل غیر رسمی و در چلسی زندگی کرد. ویلیام یک دوستی کوتاه مدت ولی بسیار گرم و پر شور را با نقاش انگلیسی ادوارد توماس دانیل برقرار نمود. دیوید رابرتز دیگر نقاش بریتانیایی در مورد این دوستی گفته شدت علاقه ویلیام نسبت به دانیل برای ما عجیب بود. ترنر به مرز پیری رسیده بود و این شخص را ستایش می کرد. شاید این شخص به نحوی جای پدر وی را پر کرده بود و همچنین به دلیل جوانی، از نگرانی ویلیام که به سمت پیری می رفت کم می کرد. دانیل در سن 38 سالگی درگذشت و ترنر در جایی گفته دیگر با هیچ کس مانند او رابطه دوستی برقرار نخواهد کرد. دانیل قبل از درگذشت خود باعث شد که نقاش پرتره مشهور، جان لینل، یک پرتره از ترنر به تصویر بکشد. ویلیام یک بار درخواست جان لینل را رد کرده بود اما دانیل، ترنر را هنگام شام روبروی لینل قرار داد و نقاش پرتره چهره ویلیام را به خاطر سپرد و بعد به شکل ذهنی آنرا به تصویر کشید.


پرتره ترنر که توسط جان لینل به شکل ذهنی کار شده است

پرتره ترنر که توسط جان لینل به شکل ذهنی کار شده است


استعداد ترنر خیلی زود و در سنین پایین کشف شد. دلیل این امر را نیز می توان تا حد زیادی به استقلال مالی او ربط داد. پالت رنگ وی از تنوع نسبتا بالایی برخوردار بود و در آثار خود از عمق های اتمسفری که با استفاده از رنگ پدید می آیند استفاده می کرد. منتقدین هنر، بسیاری از آثار متأخر وی را پازل های معما گونه می نامیدند. جان راسکین ، منتقد هنری انگلیسی ، وی را هنرمندی توصیف کرد که می توانست "با هیجان و حقیقت" حالات طبیعت را بسنجد. در عین حال برخی از هنرمندان هم دوره وی نیز از آثارش انتقاد می کردند. مثلا سر جورج بومونت که یک نقاش منظره و همینطور یکی از اعضای آکادمی سلطنتی بود آثار وی را لکه های نا موزون نامید. ترنر در مواردی شاهد غرق شدن کشتی و آتش سوزی در کشتی بوده است و همین موضوع منبع الهامات بسیاری از آثار وی شد. در عین حال شاهد آتش سوزی پارلمان در سال 1834 بود که اسکیسی از آنرا ثبت کرد و بعدها از آن در آثار خود استفاده کرد.


آتش سوزی پارلمان اثر ترنر

آتش سوزی پارلمان اثر ترنر


شناختن نورها و سایه ها بر اثر نظاره طبیعت و این حوادث، باعث چیره دستی این نقاشی در به تصویر کشیدن طبیعت و خشم آن شد. وی شیفته قدرت خشن و هولناک دریا بود و این موضوع در آثار وی به وضوح قابل مشاهده است. مثلا در اثر سپیده دم پس از غرق شدن کشتی، و کشتی برده می توان این علاقه را ملاحظه کرد.


کشتی برده

کشتی برده


عمده فعالیت ترنر در چاپ دستی کتاب مطالعات او می باشد که از سال 1806 تا 1819 روی آن کار کرد. این کتاب حاصل احساس و مطالعات وی برای نقاشی های منظره و طبیعت بود که می توان گفت تا حد زیادی از روی کتاب حقیقت اثر کلود لورین نقاش فرانسوی الهام گرفته شده بود. در آثار متقدّم این نقاش می توان وفا داری به سنتهای منظره پردازی و نقاشی انگلیسی را مشاهده کرد. ولی در کارهای متأخر تاکید بر قدرت مخرب طبیعت با وضوح بیشتری به چشم می آید. تاثیر نقاشی آبرنگ را در آثار رنگ روغن او می توان مشاهده کرد. رنگهای نرم و ملایم و روان مشخصه آثار رنگ روغن این نقاش بزرگ می باشد. در سالهای بعدتر، ترنر از رنگهای شفاف بیشتری در کارهای خود استفاده کرد و به بیان دیگر می توان گفت که به نور خالص در آثار خود رسید. نمونه بارز یکی از این آثار نقاشی باران، سرعت و بخار می باشد. در این اثر فرم ها به سختی دیده می شوند و تاکید شدید نقاش بر نور بسیار مشهود است. این اثر دستمایه و منبع الهام برای نقاشان فرانسوی و سبک امپرسیونیسم شد. کلود مونه یکی از نقاشانی بود که بسیار بر روی این اثر مطالعه نمود. از میان رفتن فرم در این اثر، بعدها دستمایه آثار نقاشان انتزاعی نیز شد.


باران، سرعت و بخار

باران، سرعت و بخار


ترنر آرزو داشت بعد از مرگش آثار وی در یک گالری گرد هم آورده شوند. اما این آرزو به دو دلیل محقق نشد: دلیل اول این بود که پارلمان انگلستان قانونی تصویب کرد که اجازه می داد نقاشی های او به موزه هایی خارج از لندن برده شود. بنابراین آثار او شروع به پراکنده شدن شدند. دلیل دوم این بود که تعداد زیادی از آثار ترنر در اختیار یک کلکسیونر مشهور به نام هنری وان بود که او وصیّت کرد پس از مرگش این آثار در اختیار موزه ها و گالری های عمومی در ایرلند و انگلستان قرار گیرد. وی شرط کرد که نمایش برخی از این آثار می بایست به شکل مجانی و آزاد برای عموم باشد. در سال 1910 بخش بزرگی از آثار ترنر در گالری تیت (گالری ملی هنر انگلیس) گردآوری شد. بانک ملی انگلیس تصمیم به چاپ تصویر این هنرمند بزرگ بر روی اسکناس 20 پوندی در سال 2020 گرفت. ویلیام ترنر را میتوان یک از مهمترین نقاشان تاریخ هنر به حساب آورد. علاوه بر سبک منحصر به فرد، تاثیرات زیادی را بر نقاشان پس از خود بر جای گذاشت. سبکهای قرن بیستم از آثار این هنرمند بزرگ الهام گرفتند و هنرمندان مشهور بر روی آثار وی مطالعه کردند.


گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده




دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه میترا بهاری

اثری از هنرمند آموزشگاه فاطمه خوشنامی

اثری از هنرمند آموزشگاه مریم جعفری

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



روزشمار هنری
امروز ۲۰۲۱/۰۹/۱۸ میلادی برابر با شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد آنتون ردلف ماوه ، نقاش هلندی

آنتون ردلف ماوه ، نقاش هلندی

ادامه مطلب


 



مؤکداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          آموزشگاه هنرهای تجسمی ایکاروس سه شنبه ها تعطیل است، همچنین چهارشنبه ها صبح        ما هیج شعبه دیگری در تهران و یا شهرستانها نداریم