نویسنده: ایکاروس، تاریخ انتشار: سه شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
بهترین کاغذ مناسب برای مداد رنگی کدام مارک ها و برندها هستند؟ مداد رنگی ابزاری است که بسیاری از نقاشان و هنرمندان با استفاده از آن به خلق آثاری زیبا و چشم نواز دست یازیده اند. علاوه بر مهارت تکنیکی که این هنرمندان برای خلق آثاری زیبا میبایست از آن برخوردار باشند، نوع ساپورت و زمینه ای که بکار میبرند نیز نقشی اساسی و کلیدی در میزان موفقیت آنها ایفا مینماید. انتخاب کاغذ مناسب، یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در نقاشی مداد رنگی محسوب میگردد. در این مقاله به بررسی مناسبترین و برترین برندهای کاغذ برای نقاشی مداد رنگی خواهیم پرداخت.
اما قبل از اینکه از این برندها نام ببریم، ابتدا کمی به این موضوع خواهیم پرداخت که اساسا چه نوع کاغذی برای متریال مداد رنگی مناسب می باشد. به بیان دیگر خصوصیات کلی یک ساپورت خوب برای مداد رنگی چیست؟
برای مداد رنگی شما به کاغذی نیاز دارید که در اصطلاح دندان داشته و یا بافت مناسبی در سطح آن وجود داشته باشد. اما دلیل این امر چیست؟ برجستگی بر روی کاغذ باعث می شود که رنگدانه ها بسیار بهتر به خورد کاغذ بروند و به هنرمند اجازه می دهد لایه های رنگی بیشتری را بر روی سطح ساپورت ایجاد نماید. توجه داشته باشید که مفهوم بافت دار بودن کاغذ به این معنا نیست که لزوما ساپورت شما، سطحی زبر و خشن داشته باشد. بافت روی ساپورت می تواند ریز و بسیار منظم باشد. اما کاغذهایی با سطح بسیار صاف و صیقلی به هیچ عنوان برای ابزار مداد رنگی مناسب نمی باشند. زیرا این نوع از کاغذها به سرعت اشباع شده و شما قادر نخواهید بود که بر روی کار خود بلندیگ و لایه گذاری مناسب را انجام دهید. از طرف دیگر کاغذهای با بافت و دندان بسیار زیاد و خشن نیز برای کار مداد رنگی مناسب نیستند. خصوصا اگر هدف شما از کار با مداد رنگی خلق یک اثر رئالیستی یا فوتورئالیستی باشد. زیرا ساخت و ساز بر روی یک ساپورت زمخت بسیار دشوار بوده و به کیفیت کار شما آسیب خواهد زد. از طرف دیگر مداد رنگی های حرفه ای دارای قیمت زیادی هستند و استفاده از ساپورت بسیار زبر منجر به مصرف بالای متریال شده و هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. در کنار این موضوع باید به این نکته نیز توجه کنید که در بازار، کاغذهایی با پرس های مختلف وجود دارند. دو نوع پرس اصلی در مارکت موجود است. پرس سرد و دیگری پرس گرم. در کاغذهایی با پرس سرد، بافت بیشتری در کاغذ وجود دارد و در پرس گرم، در بیشتر مدلهای آن سطح کاغذ صاف و صیقلی می باشد. توجه داشته باشید که کاغذهایی با پرس سرد برای کار مداد رنگی مناسب تر می باشند. پس از ذکر این نکات اکنون به بررسی برند های معتبر و حرفه ای کاغذ مناسب برای مداد رنگی خواهیم پرداخت.
کمپانی استرس مور Strathmore
اولین شرکت تولید کننده کاغذ که به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت شرکت استرس مور Strathmore می باشد. این شرکت، سری کاغذهای بریستول Bristol Paper را تولید می نماید که یکی از مشهورترین و حرفه ای ترین کاغذها برای طراحی و نقاشی مداد رنگی می باشد. بریستول محصولی است که از ترکیب چند ورق کاغذ که به واسطه پرس به هم چسبیده می شوند تشکیل شده است. این نوع از ساپورتها حالت ایستا و محکمی دارند و برای کار نیازی به هولدر یا صفحه پشت ندارند. دو روی این کاغذها با هم متفاوتند و هر طرف دارای بافتی منحصر به فرد است. همین امر قدرت انتخاب هنرمند را بالا خواهد برد. بنابراین در این کاغذ دو نوع سطح برای اجرا در اختیار هنرمند قرار می گیرد.
بریستول در کاغذهای دو لایه، سه لایه و چهار لایه تولید می شود. طبیعتا هر چه تعداد لایه ها در کاغذ بیشتر باشد وزن آن سنگین تر شده و محکم تر بوده و از ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود. این کمپانی سه نوع کاغذ بریستول را تولید می کند که در اینجا به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
کاغذ بریستول سری 300
این سری از کاغذها در میان هنرمندان طرفداران زیادی دارد. علت این امر نیز کیفیت بالای این کاغذ نسبت به قیمت آن می باشد. این ساپورت در سه حالت عرضه می شود. حالت اول در ابعاد استاندارد (سایز های متعارف) ارائه می گردد و شکل دوم به حالت ورقهای بزرگ برش نخورده به فروش می رسد و در حالت آخر به شکل رولهای بزرگ ارئه می گردد. وزن این محصول 270 گرم است و در دو نوع Soft Surface و Vellum Surfece تولید و ارائه میگردد. نوع Vellum Surfece برای مداد رنگی مناسب میباشد.
در فیلم زیر مقایسه ای بین نوع ولوم و نوع سافت صورت گرفته است:
کاغذ بریستول سری 400
این کاغذ نسبت به سری قبلی از کیفیت بالاتری برخوردار بوده وطبیعتا قیمت آن نیز بالاتر است. عرضه آنها در سه نوع دو لایه، سه لایه و چهار لایه می باشد. این کاغذ ها در دو حالت ابعاد استاندارد و صفحات بزرگ ارائه می شوند و مانند مدل قبلی دو نوع Smooth و Vellum دارد. در سایت رسمی Strathmore هیچکدام از این کاغذهای سری 400 برای مداد رنگی توصیه نشده است.
کاغذ بریستول سری 500
اما پر قدمت ترین و حرفه ای ترین کاغذ در سری بریستول، سری 500 آن می باشد. در تولید آن نهایت کیفیت و دقت به کار رفته است. این محصول از سال 1893 تا به امروز تولید می شود و از فرمولهای کلاسیک تولید کاغذ بهره می برد. سطح این کاغذ در سه نوع مختلف ارائه می گردد. حالت اول (Plate) حالت فوق نرم و ظریف می باشد که برای کار مداد رنگی مناسب نیست. حالت دوم (Vellum) حالت نیمه بافت دار است که بهترین حالت برای مداد رنگی می باشد. و مدل آخر (Semi-Smooth) دارای بافتهای سنگین است که این مدل نیز برای کار مداد رنگی مناسب نمی باشد.
کمپانی فابریانو Fabriano
برند بعدی مربوط به غول کاغذ سازی هنری جهان یعنی شرکت فابریانو می باشد. این شرکت نیز حجم وسیع و عظیمی از انواع کاغذ را تولید می نماید.
فابریانو آرتیستیکو
فابریانو نوعی کاغذ به نام آرتیستیکو (Artistico) تولید می کند که به طور رسمی در دسته بندی کاغذهای مناسب برای آبرنگ معرفی می شود. اما این کاغذ برای مدارنگی هایی با جنس نیمه سخت نیز مناسب است (مانند فابرکاستل پلی کروم). این کاغذ برای بلندیگ و هاشور زدن نیز بسیار مناسب بوده و از طرف دیگر کارکرد پاک کن بر روی این ساپورت بسیار عالی و رضایت بخش می باشد. این کاغذ با وزن 300 گرمی خود در دسته کاغذ های سنگین در بازار قرار می گیرد که این خصوصیت باعث دوام و محکمی آن می گردد. یکی دیگر از مزایای این محصول تنوع بسیار در سایز آن می باشد. در مورد انتخاب این کاغذ باید گفت که اگر شما مداد رنگی از جنس نیمه سخت دارید و از یک تکستچر خاص در ساپورت خود لذت می برید و همینطور در لایه گذاری رنگ به تبحر رسیده اید این کاغذ می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. توجه داشته باشید که این ساپورت برای هنرجویان و حتی هنرمندانی که در سطح متوسط از نظر تکنیک هستند انتخاب مناسبی نیست.
فابریانو آکادمیا
محصول بعدی این شرکت کاغذ مارک آکادمیا (Accademia) می باشد که این مارک نیز برای کار مداد رنگی بسیار مناسب است. قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر لایه گذاری و همینطور تاثیر کافی و موثر پاک کن بر روی این کاغذ از خصوصیات مثبت آن می باشد. وزن این ساپورت 120 و 200 گرم بوده و در اندازه های متنوع در دسترس می باشد.
کمپانی کانسون Canson
برند بعدی که به معرفی آن خواهیم پرداخت کاغذ کانسون می باشد. کمپانی کانسون حدود پنج قرن است که در کار تولید انواع کاغذ می باشد و از این جهت سابقه ای بسیار طولانی دارد.
کانسون سری ایکس ال مدیا پد
شرکت کانسون کاغذ سری ایکس ال مدیا پد (XL Media Pad) را برای هنرمندان نقاش تولید کرده است که برای تکنیک مداد رنگی نیز مناسب میباشد. این کاغذ به سبب قیمت مناسب و کیفیت بالایی که دارد مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفته است. از خصوصیات جالب و بارز این محصول میتوان به قابلیت سهل و آسان پاک کردن مداد از روی این ساپورت اشاره کرد. از طرف دیگر فرایند لایه گذاری و بلندیگ در این ساپورت بسیار دلپذیر و آسان می باشد. این کاغذ بافت بسیار مناسبی برای جذب رنگ و ایجاد تنالیته را در خود دارد و به جهت هماهنگی با متریال های خیس می توان از آن برای مداد رنگی های دسته آبرنگی نیز استفاده کرد. با وجود اینکه این محصول به جهت قیمت مناسب آن در دسته مناسب برای هنرجویان قرار می گیرد اما به جهت فاکتورهای حرفه ای بسیاری که داراست ساپورت محبوب در میان حرفه ای ها نیز به شمار می آید.
کانسون سری یونیورسال پد
محصول بعدی شرکت کانسون سری یونیورسال پد (Universal Pad) می باشد. این کاغذ از سطحی با بافتهای ریز برخوردار است که به سبب همین خصوصیت، تبدیل به یک ساپورت خوب و مناسب برای کارهایی با جزییات زیاد شده است. به طور کلی اگر قصد دارید که یک اثر فوتورئالیستی و یا هایپررئال خلق کنید این کاغذ می تواند برای ساپورت شما انتخاب خوبی باشد. از مزایا و نکات مثبت دیگر در این کاغذ مصرف کمتر مداد رنگی است. زیرا سطح این کاغذ طوری طراحی شده که بافتها حالت نرمی دارند و سایش نوک مداد رنگی در حین کار کمتر اتفاق می افتد. رنگ صفحات این کاغذ سفید طبیعی می باشد که این موضوع کمک شایانی را برای رنگ سازی و ایجاد لایه های متنوع رنگی به هنرمند خواهد کرد. قیمت این محصول در دسته متوسط قرار می گیرد که با توجه به کیفیت آن کاملا ارزش خرید دارد. اما این کاغذ به واسطه حساس بودن به هنرمندان حرفه ای توصیه می شود و انتخاب خوبی برای هنرجویان و افراد تازه کارنیست.
کاغذ آرچ
محصول بعدی کاغذ آرچ (Arches Paper) می باشد. این کاغذ برای متریال آب رنگ تولید شده است اما برای کار مداد رنگی نیز مناسب می باشد. به طور کلی اکثر کاغذهایی که برای متریال آب رنگ تولید می شوند برای متریال مداد رنگی نیز انتخاب مناسبی به شمار می آیند. این کاغذ از 100 درصد کتان تولید شده است. به واسطه ضخیم بودن آن بسیار مقاوم و با دوام بوده و قابلیت ساخت و سازهای سنگین را دارا می باشد. مزییت بعدی این محصول قابلیت اثر گذاری عالی پاک کن بر روی آن است و باز هم به واسطه مقاوم بودنش می توان بارها از ابزار پاک کن بر روی آن استفاده کرد. وزن این ساپورت 300 گرم می باشد که در دسته بندی کاغذهای سنگین قرار می گیرد.
کمپانی Moleskine
کاغذ بعدی تولید شرکت Moleskine می باشد. این برند به سبب بسته بندی زیبا و مقاومی که دارد در مارکت مشهور است. از طرف دیگر یک ساپورت ایده آل برای مداد رنگی به حساب می آید. این کاغذها به شکل تک برگ فروخته نمی شوند و شما می توانید آنها را در قالب دفتر تهیه کنید. این محصول در چهار سایز ارائه می گردد که از سایز جیبی آغاز شده و تا اندازه a3 موجود است. کیفیت این کاغذ واقعا مثال زدنی بوده و از نظر کیفیت محصول یکی از صدر نشینان در تمام کاغذها می باشد. نکته جالب اینجاست که با وجود وزن 120 گرمی آن، مقاومت بسیار بالایی دارد. به طوری که از این ساپورت می توان برای مداد رنگی های بر پایه آب نیز استفاده کرد. این کاغذ به دلیل بافت مناسب آن، برای نقاشی های با جزییات زیاد نیز کاربرد خوبی دارد. رنگ ivory (عاجی) گونه این کاغذ نیز بسیار دلپذیر بوده و مداد رنگی سفید در آن تاثیر زیبا و جذابی دارد. این خصوصیت به نور پردازی و کنترل مناسب کنتراست کمک شایانی می نماید.
کمپانی لژیون
ساپورت بعدی کاغذ لژیون استون هنج پد (Legion Stonehenge Pad) می باشد. کمپانی لژیون به دلیل تولید کاغذهای کتان مناسب برای طراحی و مداد رنگی بسیار مشهور است. سری استون هنج این شرکت ساپورت های بسیار مناسبی برای مداد رنگی محسوب میگردند. این کاغذ به شکل تخصصی مخصوص مداد رنگی بوده و هر نوع مداد رنگی شامل جنس نرم و سخت به خوبی با این ساپورت سازگار و هماهنگ است. جنس این کاغذ بسیار مقاوم بوده و همینطور با رطوبت نیز سازگاری مناسبی دارد. به همین دلیل برای مداد رنگی های بر پایه آب نیز مناسب می باشد و شما می توانید لایه های رنگی بیشماری را بر روی این کاغذ زیبا و مقاوم ایجاد نمایید. این ساپورت قیمت بالایی دارد و به همین دلیل برای هنرمندان آماتور گزینه مناسبی به حساب نمی آید.
در پایان باید به این نکته اشاره نماییم که انتخاب ساپورت مناسب کاری تخصصی می باشد که با مطالعه و تجربه کافی به دست می آید. هستند اساتید بسیاری که قوانین انتخاب ساپورت را به جهت تبحر بالا و تجربه زیادی که دارند تغییر میدهند. بسیاری از اساتید بزرگ مانند پیترو انی گونی از کاغذهایی با فرمول و ساخت خود استفاده می کردند. بنابراین باید به این نکته توجه نمایید که انتخاب یک ساپورت مناسب منوط به فاکتورها و عوامل زیادی می باشند که در شرایط مختلف و در سبکهای گوناگون تغییر می کنند.
دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر
نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.
نقاشی های ما با شما سخن میگویند
اثری از هنرمند آموزشگاه مرتضی طاهری
اثری از هنرمند آموزشگاه مهدیه عبدالعلی زاده
آثاری از هنرمند آموزشگاه بنفشه حسینی
کلاسهای ایکاروس
دیـــدگـــاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شدهاند *
سعید مهرانفر
زمان: کیوان شید، ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۹:۲۴
اطلاعاتتون جالب بود.فقط یه سوال دارم خدمتتون.اگه ممکنه بفرمایید ،ایده آل ترین مقوا برای نقاشی با مداد رنگی از جنس فابر کاستل،هم کلاسیک و هم پلی کروم،چی هست؟
البته موجود در بازار باشه که بشه تهیه کرد.
بنده مشکل نوع مقوا دارم .
هر استادی یه نوع مقوا رو تایید میکنند.
اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: مهر شید، ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۴:۵۶
فابریانو 220 گرم و مقوای ایربراش برای کار کردن با فابرکاستل پلی کروم و کلاسیک در ایران موجود و مناسب است
↩ پاسخ به پیام
پریسا
زمان: بهرام شید، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۴:۴۳
سلام مقوای ارچ بهتره یا فابریانو ؟
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: تیر شید، ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵:۱۳
مقوای آرچ مخصوص آبرنگ است.
↩ پاسخ به پیام
لعیا اسفندیاری
زمان: هرمز شید، ۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۸:۲۰
سلام وقت بخیر ...برای تکنیک مداد رنگی هایپررئالیسم...برای طرحی که صاف و صیقلیه
و این ویژگی رو بخواهیم نشون بدیم چه نوع مقوایی مناسبه ؟ مقوای اشتنباخ برای این طرحم مناسب نبود بافتش باعث میشد صیقلی بودن طرح دیده نشه ....لطفا راهنمایی کنید .
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: هرمز شید، ۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۱:۵۱
بهترین مقواها، از مارکهایی هستند که ما در این مقاله معرفی کردیم. اما متاسفانه این برندها در ایران قابل دسترسی نیست. در ایران اغلب مداد رنگی بروی سه برند فابریانو 220 و یا استنباخ و یا مقوای ایر براش کار میشود. کار هایپررئال بروی این زمینه ها نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد و میبایست کاملا لایه به لایه و با قشر کم بروی زمینه و با نوک تیز مداد، رنگ گذاری شود. من شخصا فابریانو با هنرجویانم کارمیکنم. اما دو برند دیگر هم قابل استفاده هستند.
بهتر است اول از مداد رنگی فابر کلاسیک استفاده کنید و بعد برای لایه های بعدی از پلی کروم. مهارت در استفاده از مداد و ایجاد تنالیته های نرم، رمز اجرای مداد رنگی بروی مقواهای نام برده میباشد.
↩ پاسخ به پیام
بهنیا تاجدینی
زمان: کیوان شید، ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۲:۲۵
سلام وقتتون بخیر ببخشید برای مدادرنگی چه مقوایی در دسترس هست که بشه به صورت سایز های خیلی بزرگ و متری خرید چون من هر چی میگردم بیشترینش ۱۰۰ در ۷۰ هست
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: مهر شید، ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۵:۰۸
اگر با تکنیک مدادرنگی روی فابریانو آشنایی داشته باشید، این مقوا را میتوانید بصورت رولی تهیه نمایید.
👇 ظاهرا فقط این مقوا را بتوانید اینجا تهیه کنید
اینجا کلیک کنید 👈 مقوای رولی فابریانو 👉
↩ پاسخ به پیام
T.sh
زمان: کیوان شید، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۲:۲۵:۵۷
چه نوع مقوایی برای مدادرنگی های ام کیو مناسبه؟ از کاغذ کرافتم میشه استفاده کرد؟
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: کیوان شید، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۷:۳۴
هنوز این مداد رنگی را تست نکردیم. ولی به محض اینکه تستش کردیم اعلام میکنم
↩ پاسخ به پیام
ف
زمان: ناهید شید، ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۲:۴۵
سلام، کدوم مدادرنگی برای کار با اشتنباخ مناسبه؟ مناسبترین مدادرنگی و کاغذ برای شروع نقاشی چیه؟
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: کیوان شید، ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۰:۵۶
اشتنباخ را کلا برای مداد رنگی مناسب نمیدانیم. در ایران دم دست ترین مداد رنگی فابر کاستل است.
تکنیک اجرا خیلی مهم است و همچنین روش بلندینگ.
ولی نوعی از اشتنباخ هست که برای کار با فابر مناسب هست.
فروشند های معتبر میشناسند و در خواست کنید به شما میدهند
↩ پاسخ به پیام
علیرضا الوندی
زمان: کیوان شید، ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۹:۵۹
سلام ببخشید بنطر شما کاغذ کرافت برای مداد فابر کلاسیک خوبه من تو دو راهی موندم کدومو بخرم
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: مه شید، ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۸:۰۰
شخصا تجربه ای روی کاغذی که فرمودید ندارم. ولی فابر کلاسیک روی فابریانو اف آ چهار خوب جواب میدهد.
↩ پاسخ به پیام
آرنیکا
زمان: ناهید شید، ۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۹:۳۸
سلام. برای کار با فابرکاستل کلاسیک و پلی کروم مقوای اشتنباخ ۱۵۵ گرم مناسبه؟ میشه یک مقوایی بگید که بتونم از دیجیکالا تهیهاش کنم؟
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: ناهید شید، ۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۰:۲۷
مقوایی که فرمودید برای کار با کلاسیک و پلی کروم مناسب است. مخصوصا برای پلی کروم. در مورد دیجی کالا اطلاعی ندارم. بهتر است از لوازم التحریری های معتبر تهیه بفرمایید. این اشتنباخ قدری شیری رنگ میباشد و با اشتنباخ های سفید رنگ متفاوت است
↩ پاسخ به پیام
دهقان
زمان: مه شید، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹:۳۹
سلام من خیلی دوست دارم روی مقوا کرافت کار کنم با مدادرنگی.آثار هنرمندان خارجی بسیار زیبا هست روی این مقوا. میخوام ببینم تو ایران میشه با همین کیفیت این مقوا رو پیدا کرد؟یا بصورت دفتر؟
↩ پاسخ به پیام
مدیر
زمان: مه شید، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۹:۲۳
لطفا ریفرنس بدهید که این مقوا را در کجا دیده اید و کدام هنرمند خارجی روی آن کار کرده است. ریفرنس بدهید سریع بررسی کرده و پاسخ میدهیم.
↩ پاسخ به پیام