معرفی بهترین و مشهورترین طراحان تاریخ هنر جهان

نویسنده: ایکاروس، تاریخ: سه شنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۹

در این مقاله ما تعدادی از تاثیرگذارترین و بزرگترین طراحان تاریخ هنر دنیا را معرفی خواهیم کرد. هنر طراحی همواره یکی از مهمترین و پر اهمیت ترین هنرها به حساب می آید. به طوری که در بسیاری از شاخه های هنرهای تجسمی این هنر پیش نیازی بسیار مهم و حیاتی برای آغاز و یادگیری مناسب آن هنر می باشد. رشته هایی مانند نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک و تصویر سازی در ابتدا با آموزش طراحی آغاز می شوند. هنر طراحی از دوران رنسانس دچار تحولات و پیشرفتهای چشم گیری شد. بزرگانی چون لئوناردو و میکل آنجلو باعث پیشرفتهای خیره کننده در علم آناتومی انسان شدند و همین امر طراحی فیگوراتیو را دستخوش تحولات پایه ای کرد. توجه داشته باشید که هنر طراحی تاثیرات چشمگیری را از سبک رئالیسم گرفته است اما این بدین معنی نیست که هنرمندانی در سبک های دیگر بر این هنر ریشه دار تاثیر نداشته اند. نکته دیگری را که باید به آن اشاره کرد این است که چاپگران دوران رنسانس در هنر طراحی از اهمیت بسیار بسزایی برخوردار می باشند که در طول این مقاله با تعدادی از آنها نیز آشنا خواهیم شد.

لئوناردو داوینچی:

معروفترین طراحان تاریخ هنر دنیا، لئوناردو داوینچی

معروفترین طراحان دنیا، لئوناردو داوینچی


به واقع می توان لئوناردو را اولین سوپر استار تاریخ هنر به حساب آورد. یک هنرمند همه کاره که اتفاقا در تمام رشته ها نیز در نوک قله قرار دارد. یک نابغه تمام عیار که آثاری خیره کننده و تحسین بر انگیز را خلق کرده است. طراحی های آنالیتیک و مطالعاتی وی منبع یادگیری و آموزش بسیاری از هنرمندان در تمام دوران های آینده بوده است. این هنرمند بزرگ با مطالعاتی که بروی بدن انسان انجام داد تحولی عظیم را در علم آناتومی و طراحی فیگوراتیو رقم زد. دفترهای اسکیس های او یکی از زیباترین و غنی ترین آثار بر جای مانده برای دوست داران طراحی در تمام جهان است. لئوناردو را می توان یکی از بزرگان و مبتکران طراحی تحلیلی و مطالعاتی به حساب آورد. طراحی های وی در رشته های مختلفی نظیر معماری، مهندسی مکانیک، جانور شناسی و آناتومی کاربرد دارد. از سوی دیگر لئوناردو در علم فیزیولوژی (اندام شناسی) نیز یک استاد تمام عیار بود. او را به واقع می توان یکی از بزرگترین اندام شناسان تاریخ به حساب آورد. این هنرمند بزرگ تبحر خاصی در خلق کاراکتر افراد و به تصویر کشیدن آنها داشت. اما خصوصیات منحصر به فرد و جالبی در طراحی های این استاد بزرگ وجود دارد که در اینجا فقط به یکی از آنها اشاره خواهیم کرد.

لئوناردو توانایی طراحی از اشیاء در حال حرکت را داشته است. در دوران رنسانس هیچ دوربین و یا اینترنتی وجود نداشت، بنابراین موتور سرچ لئوناردو طبیعت بوده است. بودند طراحان دیگری که طبیعت را به تصویر می کشیدند، اما لئوناردوی بزرگ طبق معمول یک قدم از همه جلوتر بود. او انسانهایی در حال خندیدن، خشم و یا گریستن را طراحی می کرد. اسبهایی در حال دویدن، آب خروشان، پرندگان در حال پرواز و طوفان را به تصویر می کشید. سرج براملی، نویسنده مشهور در مورد این ابر نابغه اینگونه می نویسد:

مشاهده و طراحی چیزی بود که لئوناردو خیلی سریع به آن دست یافت. با تمرینات سنگین خیلی زود دست، چشم و مغز هماهنگ شدند. او به مرور به نوعی دوربین زنده بدل شد، او در ابتدا کمال را میدید و سپس موضوعی را که نظاره کرده بود به واسطه طراحی بازتولید می کرد.


یک نمونه از طراحی های لئوناردو در این سبک (موضوعات در حال حرکت)

یک نمونه از طراحی های لئوناردو در این سبک (موضوعات در حال حرکت)


باید یادآوری کنیم که این هنرمند به حدی بزرگ و قدرتمند است که می توان صفحات بسیاری را در مورد وی به تحریر در آرود، اما ما به همین مقدار بسنده کرده و به سراغ هنرمندان دیگر می رویم.


میکل آنجلو:

اثری از طراح بزرگ تاریخ، میکل آنژ

اثری از طراح بزرگ تاریخ، میکل آنژ


شاید بسیاری وقتی نام این هنرمند بزرگ را می شنوند به سرعت بزرگترین مجسمه ساز تاریخ هنر را به خاطر بیاورند. اما این هنرمند بزرگ یک طراح حرفه ای و چیره دست نیز بوده است. از وی بیش از 90 اثر طراحی با متریال های مختلف بر جای مانده است. میکل آنجلو بیشتر این طراحی ها را به عنوان اسکیس مطالعاتی برای پروژه های خود خلق کرده است. آناتومی و طراحی های فیگوراتیو یکی از جذاب ترین بخشهای طراحی های این هنرمند می باشد. بسیاری از طراحان حتی امروزه برای درک بهتر پیچ و خمهای بدن انسان و خلق تصاویر فیگوراتیو، از طراحی های میکل آنجلو استفاده می کنند. جالب است بدانید که حتی هنرمندان کمیک نیز از فرم طراحی های آناتومی این استاد بزرگ در خلق تصاویر فیگور انسان در کارهای خود بهره می برنند. رئیس گروه طراحی کتاب خانه مورگان نیویورک در مورد وی می گوید: به واقع می توان گفت از نظر فنی و قدرت طراحی در زمینه فضا، فیگور و اسکیس تنها شخصی که با او برابری می کند لئوناردو می باشد. در طراحی های وی فیگورها و و چهره ها پیوسته به کاری مشغولند و احساس عمیق را در آنها می توان مشاهده کرد. در فیگورهای میکل آنجلو تمام عضلات حالت فعال دارند که این موضوع از نظر آناتومی و علمی امکان پذیر نیست. اما در دنیای هنر کاری بسیار زیبا و شاعرانه به حساب می آید طراحی های این هنرمند بزرگ دو خصیصه بارز را در خود دارند، اول تقریبا تمام فیگورها بدون لباس به تصویر کشیده شده اند و دوم اغراق در عضلات آنها! به طوری که حتی زمانی که میکل آنجلو قصد به تصویر کشیدن یک زن را داشته عضلات آنرا تقریبا مردانه به تصویر می کشید. فیگور مرد اساسی ترین موضوع در آثار این هنرمند بزرگ می باشد. به طوری که حتی در طراحی های معماری وی نیز می توان به نوعی خطوطی را که در فیگورهایش استفاده می کرد مشاهده کرد.


آلبرشت دورر:

اثری از طراح برجسته، دورر

اثری از طراح برجسته، دورر


شاید بتوان گفت که دورر بزرگترین چاپگر در تمام تاریخ هنر است. طراحی های این هنرمند بزرگ دارای پیچیدگی ها و دشواری های مثال زدنی می باشد که همین امر آثار وی را بسیار منحصر به فرد کرده است. آثار این طراح بزرگ در عین زیبایی و مفهموم از ظرافت مثال زدنی برخوردارند. عنصر فرم در طراحی های او بسیار قدرتمند می باشد. همانطور که گفته شد وی یک چاپگر بود و طبیعتا چاپ دستی نیز یک نوع از طراحی می باشد. دورر در ابتدا طراحی های خود را با حکاکی بر روی چوب انجام می داد. ظاهرا ابتدا کار را بر روی کاغذ، پیش طراحی می کرد و بعد آنرا بر روی چوب اجرا می نمود. اما کمی بعد به حدی از مهارت در طراحی رسید که از بورین که نوعی ابزار حکاکی فولادی است برای طراحی استفاده کرد. وی از این ابزار فولادی برای کندن سطح مس استفاده می کرد. این روش بسیار دشوار و در عین حال فوق العاده ظریف و زیبا می باشد. به واسطه خط های ریز و چشم نواز در طراحی، کار تبدیل به یک اثر چشم نواز و زیبا می شود. وی یکی از مشهورترین آثار خود به نام مالیخولیا را با همین روش خلق کرد.


رامبراند:

اثری از رامبراند ،طراح مشهور تمام دورانها

اثری از رامبراند ،طراح مشهور تمام دورانها


از نظر طراحی می توان رامبراند را وارث لئوناردو به شمار آورد. زیرا او نیز به طراحی از طبیعت علاقه فراوانی داشت. همینطور حرکت در فیگورهای او نیز به زیبایی و زنده بودن مشهور است. رامبراند را می توان یک نقاش و طراح قلمداد کرد که انسانها را به طور واقعی و طبیعی به نمایش می گذارد. این هنرمند هلندی دست بسیار قوی در طراحی دارد، همینطور اعتماد به نفس و سرعت وی در به تصویر کشیدن موضوعات، با استفاده از تکنیک طراحی بسیار قابل توجه می باشد. خطوط قدرتمند و در عین حال ساده و تمیز از دیگر خصوصیات این استاد هلندی است. وی با استفاده از خط در آثارش بافتهای خاصی را ایجاد می کند که همین بافتها باعث به تصویر کشیدن سایه روشن در طراحی های او می شوند. یکی از خصوصیات خیره کننده در طراحی های رامبراند، نمایش احساسات انسانها به طرز استادانه و زیبا می باشد. شما در یک طراحی ساده از این هنرمند می توانید به سادگی احساس یک مادر به فرزند را دریافت کنید. وی تنها با چند خط ساده تصویری سرشار از حس و حرکت را خلق می کند. همین امر یکی از بارزترین خصوصیات در طراحی های این هنرمند بزرگ می باشد. این طراح بزرگ با تکه ای ذغال و مقداری کاغذ به گشت و گذار می پرداخت و به سادگی و زیبایی وقایع پیرامون خود را ثبت می کرد.


شارل لبرون:

شارل لبرون و اثری از طراحیهایش

شارل لبرون و اثری از طراحیهایش


لبرون را به واقع می توان یکی از معتبرترین چهره های هنر آکادمیک در قرن هفدهم به حساب آورد. ناگفته پیداست زمانی که نام هنر آکادمیک برده می شود به صورت خودکار، طراحی نیز با آن همراه می شود. زیرا طراحی یکی از ارکان هنر آکادمیک به حساب می آید. این هنرمند بزرگ را می توان یک فیزیولوژست (اندام شناس) به حساب آورد. وی مجموعه ای از تحقیقات جامع و در عین حال عجیب را در قرن هفدهم و در فرانسه به انجام رسانید. در مارس 1671، در آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه سازی پاریس این طراح بزرگ یک سخنرانی را در مورد رابطه فیزیولوژی انسان و حیوان انجام داد. یادداشتها و گزارشهای این سخنرانی به طرز مرموزی ناپدید شد. اما طراحی هایی که با قلم و جوهر به تصویر کشیده شده اند سالم و دست نخورده باقی ماندند. حدود 250 طراحی در مورد این مبحث از این طراح بزرگ باقی مانده است که اکنون در موزه لوور نگهداری می شوند. در این طراحی ها می توان انسانهایی را با چشمان خشن و تیز و با یال شیر مشاهده کرد. یا مثلا صورتهایی را با چشمانی گشاد و منقار جغد دید. این طراحی ها بعدها تبدیل به ایده هایی ناب و جالب برای خلق داستان شدند. به طراحی پایین توجه کنید!


یکی از طراحیهای شارل لبرون

یکی از طراحیهای شارل لبرون


اونوره دومیه:

یکی از طراحیهای شارل لبرون

یکی از طراحیهای شارل لبرون


این هنرمند را در بسیاری از محافل هنری يك نقاش به شمار می آورند. اما دومیه در واقع یک طراح تمام عیار و قدرتمند است. این طراح بزرگ فرانسوی در زمینه چاپ و کاریکاتور فعالیت داشت. قلم وی بسیار تیز و گزنده و در عین حال قدرتمند و پر احساس می باشد. به این طراح بزرگ لقب میکل آنجلوی کاریکاتور را داده اند. این طرح بزرگ در عمق کاراکترها وشخصیتهای افراد نفوذ می کرد و با استادی هر چه تمام تر آنرا تجزیه و تحلیل نموده و سپس با استفاده از ابزار طراحی و کاریکاتور آنرا نقد می کرد. این طراح بزرگ یکی از پیشگامان کاریکاتور به شکل کلاسیک آن می باشد. دومیه از لیتیوگرافی به عنوان ابزار طراحی استفاده می کرد. این ابزار به هنرمند اجازه می دهد که یک کار را با سرعت و حالت اسکیس گونه خلق نماید. در اکثر کارهای دومیه می توان دینامیک بودن و حس حرکت را به وضوح ملاحظه کرد. یک نکته جالب در مورد بسیاری از کارهای وی این است که او در مورد موضوع آثارش تمرین زیادی انجام نمی داده و کار را در لحظه خلق می کرده است. یک منتقد هنری تعریف جالبی را از طراحی های وی ارائه می کند: حاوی انرژی خام، خود جوش و صریح!


کِته کُلویتس:

سلف پرتره کلویتس

سلف پرتره کلویتس


اما در پایان این مقاله به یک موضوع کوتاه اما جالب خواهیم پرداخت. یکی از سبکهای طراحی که از بسیاری جهات گمنام مانده و حق آن ادا نشده است طراحی با متد روسی است که یکی از آکادمیک ترین و زیباترین انواع طراحی می باشد که می توان گفت در عين حال بسیار دشوار است. البته گفتنی است که هنرمندان طراح بزرگ روسی، نام خود را در تاریخ هنر حک کرده اند که پرداختن به آنها مجال و مقاله ای دیگر را میطلبد.

اما تفاوت سبک روسها در این نوع از طراحی چیست؟ در طراحی به شکل کلاسیک آن طراح تمام سعی خود را معطوف به آن می کند که آنچه را مشاهده می کند بدون کم و کاست به تصویر بکشد. به بیان دیگر ما طرح خود را تا حد اعلای امکان با واقعیت مطابقت می دهیم. به این رویکرد، رویکرد بصری محظ اطلاق می شود، یعنی هر آنچه که چشم به مغز منتقل می کند ما بی کم و کاست به دست انتقال خواهیم داد و دست آنرا بر روی ساپورت اجرا خواهد کرد. اما روش روسی بیشتر به این عبارت توجه می کند: ((این چیست؟!)) بدین معنی که آنها با استفاده از فرمها و ترکیب آنها به دانش آناتومی دست پیدا می کنند و با این روش سعی در خلق احجام به حالت حجم دار و سه بعدی بر روی ساپورت دارند. به بیان دیگر روسها در ابتدا به ساده سازی موضوع مورد نظر با استفاده از هندسی کردن آن می پردازند. باید گفته شود در متد روسی هدف عینیت گرایی نیست، فیگور یا مدل زنده یک منبع الهام بخش به جهت تولید یک اثر هنری با مفهوم نهفته در آن می باشد. ژرفای رئالیسم روس، که در طراحیها و نقاشیهای استادانی چون کِرامسکوی، رِپین و سِرُف به ظهور میرسد، یک سر و گردن بالاتر از آثار همتاهای اروپایی ایشان میباشد. همینطور هم میتوان این ژرفای رئالیستی را در ادبیات قرن نوزده روسیه نیز، به وضوح تشخیص داد.


دهقان ترسو، اثری از ایلیا رپین، طراح نامدار روس

دهقان ترسو، اثری از ایلیا رپین، طراح نامدار روس


گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده


مطلب قبلی


دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان صورت گرفته است.


اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک، مرداد 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه عباس درویش، مهر 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه زهره آقا بابا، مهر 1399

اثری از هنرمند آموزشگاه مریم جعفری، آذر 1398

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



روزشمار هنری
امروز ۲۰۲۰/۱۱/۲۷ میلادی برابر با جمعه، ۷ آذر ۱۳۹۹هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد تسوگوهارو فوجیتا، نقاش ژاپنی-فرانسوی

تسوگوهارو فوجیتا، نقاش ژاپنی-فرانسوی

ادامه مطلب


 


مؤکداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          آموزشگاه هنرهای تجسمی ایکاروس سه شنبه ها تعطیل است، همچنین چهارشنبه ها صبح