آموزش تکنیک گلیز کردن در نقاشی رنگ روغن

نویسنده: ایکاروس، تاریخ: دو شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

تکنیک رنگ روغن یکی از پرکاربرد ترین و در عین حال گسترده ترین انوع تکنیک در دنیای نقاشی می باشد. به طوری که دایره وسیعی از هنرمندان هنرهای بصری با گرایشهای گوناگون و متنوع از این تکنیک استفاده می نمایند. رنگ روغن در عین پرکاربرد بودن از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است. همین امر بحث آموزش صحیح و کاربردی را در این حوزه به یکی از نکات کلیدی و مهم تبدیل کرده است. تکنیک رنگ روغن زیرشاخه های متنوعی را دارا می باشد. در این مقاله ما به آموزش و توضیح پروسه گلیز کردن کردن Glazing که یکی از تکنیک های سطح بالا و پیشرفته در نقاشی رنگ روغن می باشد می پردازیم. توجه داشته باشید که سطح این مقاله برای هنر جویان دورهای پیشرفته مناسب می باشد. بنابراین انجام این فرایند مستلزم گذراندن آموزشهای پایه می باشد.


تکنیک گلیز کردن در نقاشی رنگ روغن

تکنیک گلیز کردن در نقاشی رنگ روغن


گلیز کردن نوعی متد و تکنیک می باشد که در آن هنرمند نقاش لایه های بسیار ظریف و نازکی را به سطح نقاشی خود اضافه می نماید. این عمل برای اضافه کردن لول level های رنگی بسیار لطیف و همینطور تنظیم لایه های خشک شده رنگ و هماهنگ کردن آنها کاربرد دارد. این متد در جهت تغییر و بهینه سازی نور پردازی و دستکاری سطوح بازتاب دهنده نور و جاذب نوردر جهت ارتقاء کیفیت آنها بسیار موثر می باشد. به بیان دیگر سطح اثر هنری پس از فرایند گلیز پرجلا تر، عمیق تر و زیباتر به نظر خواهد آمد. تکنیک گلیز تکنیک ساده ای نمی باشد و در عین حال تحت یک پروسه کاری آرام و نسبتا طولانی شکل می گیرد. توجه داشته باشید که تمامی رنگها برای کار گلیز مناسب نمی باشند. رنگهای مناسب برای این کار رنگهای شفاف transparent و نیمه شفاف semi transparent می باشند. بنابراین اگر شما از رنگهای مات opaque برای کار استفاده کنید نتیجه از بین رفتن کار شما خواهد بود! به طور کل رنگهای مات دارای پوشانندگی قوی هستند و کل سطح کار را در برگرفته و لایه های زیرین را محو خواهند کرد. اما در مواردی به صورت محدود و بسیار کنترل شده از رنگهای مات نیز برای گلیز استفاده می شود. اما استفاده از این رنگها برای مقصد خاص در تکنیک گلیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اما پایه متد گلیز بر خصوصیات رنگها و توانایی آنها در تغییر لایه های زیرین رنگ استوار می باشد. توجه داشته باشید که این تکنیک نیز بسان بسیاری از زیر مجموعه های رنگ روغن نیازمند تمرین زیاد و سالها تجربه می باشد. در این متد دانش و آگاهی مناسب و پیشرفته ترکیب رنگها مورد نیاز می باشد. توجه شما را به این نکته جلب مینماییم که کلمه شفاف در زبان تخصصی هنر، ترجمه مناسبی برای کلمه transparent نمی باشد، بنابراین در ادامه این مقاله ما از لغت انگلیسی transparent به صورت مستقیم استفاده می نماییم.


یک نمونه نقاشی گلیز شده

یک نمونه نقاشی گلیز شده


به تصویر بالا دقت کنید، اضافه کردن رنگهای شفاف به کار باعث درخشندگی بیشتر و زیبایی آن شده است. زمانی که ما یک لایه رنگی شفاف را به یک لایه رنگی دیگر اضافه می نماییم تغییر حالت رنگ ظاهر خواهد شد. این نوع تغییر رنگ با تغییر رنگی که بر روی پالت با ترکیب رنگها رخ می دهد بسیار متفاوت می باشد. به بیان دیگر بسیاری از رنگ گذاری های پیچیده و عمیق از طریق همین روش به دست می آید. گلیز چند مقصود را دنبال مینماید. اگر بخواهیم سه مقصد از مقاصد اصلی این تکنیک را نام ببریم می توان به درصد خلوص یا اشباع، لول level های رنگ، و شدت رنگ اشاره کرد. همینطور این تکنیک لایه های مختلف رنگ در اثر را، با یکدیگر متحد کرده و هارمونی زیباتری را به اثر هنری می بخشد. توجه داشته باشید که پس از اتمام پروژه نقاشی، فرایند گلیز آغار می شود. در فرایند گلیز به ندرت از رنگ سفید استفاده میشود. برای شروع این تکنیک لایه های زیرین کار شما حتما می بایست به طور کامل خشک شده باشند. معمولا هنرمندان برای آغاز کار گلیز از مدیوم های رقیق کننده رنگ استفاده می نمایند. بدین صورت که رنگ مورد انتخاب برای گلیز را با کمی مدیوم رقیق کنند ترکیب می کنند. این عمل خاصیت transparent بودن رنگ را افزایش می دهد. تکنیک گلیز یکی از پر کاربردترین تکنیکها در نقاشی فیگوراتیو و پرتره می باشد. دلیل این امر نیز به این موضوع بر می گردد که پوست انسان به طور طبیعی کاملا مات نیست و درصدهای نسبتا بالایی از درخشندگی و transparency در قسمتهای مختلف آن وجود دارد. دلیل این امر نیز وجود ماهیچه ها و خون در زیر پوست می باشد. بعضی از نقاشان فیگوراتیو، در لایه های زیرین فیگور و یا پرتره، از رنگهای سرد استفاده می کنند. لایه های زیرین که با رنگهای سرد خلق شده اند را در اصطلاح لایه های مرده می نامند. زمانی که یک اثر پرتره به پایان می رسد هنرمند شروع به استفاده از رنگهای گرم برای کار گلیز می نماید و در ادامه با ترکیب رنگهای گرم و سرد، به یک پوست بسیار زیبا و رئالیستی خواهد رسید. توجه داشته باشید که این نتیجه به هیچ عنوان با ترکیب رنگها بر روی پالت قابل دستیابی نمی باشد.


به کیفیت و نور گذاری کار توجه کنید

به کیفیت و نور گذاری کار توجه کنید


زمانی که لایه های ترکیبی گلیز در کار استفاده می شود، رنگهای هر لایه بر لایه های اطراف و زیرین تاثیر خواهند گذاشت. در عین حال تکنیک گلیز به عوامل زیادی مانند جنس رنگهای به کار برده شده و سبک هنرمند نیز بستگی دارد. نکته قابل توجه در این تکنیک این است که رنگهای لایه های بالا با لایه های زیرین ترکیب نخواهند شد زیرا همانطور که قبلا اشاره شد در این تکنیک لایه های زیرین حتما باید خشک شده باشند. به مانند تمام تکنیکهای لایه ای در رنگ روغن، این تکنیک نیز از قانون لایه نازک تر بر روی لایه کلفت تر پیروی می نماید. این قانون باعث جلوگیری از ترک خوردن اثر هنری خواهد شد. توجه داشته باشید که در تکنیک گلیز دو رنگ با یک نوع اشباع و روشنایی نمی بایست روی هم قرار گیرند. برای مثال یک آبی transparent را نباید بر روی یک آبی روشن قرار دهید و یا مثلا رنگ صورتی را نمی توان با یک قرمز transparent گلیز کرد. در عوض شما می بایست به هارمونی و حرکت و تنوع لایه های رنگ در کار بیافزایید. مثلا گلیز کردن رنگ سبز با آبی، نمای زیبایی خواهد داشت. در اینجا تکرار یک نکته مهم ضروری می نماید، گلیز کردن سبز با رنگ آبی به هیچ عنوان به معنای ترکیب رنگ آبی با سبز نمی باشد.


اثر نقاشی قبل از گلیز

اثر نقاشی قبل از گلیز


اثر نقاشی بعد از گلیز

اثر نقاشی بعد از گلیز


به تصاویر بالا دقت کنید، تصویر دومی ورژن گلیز شده تصویر اولی می باشد که رنگ transparent سبز بر روی زیرلایه زرد کار شده است. به همین صورت شما می توانید مجموعه بی نهایت از طیفهای مختلف رنگی را داشته باشید.

توجه شما را به پنج نکته کلیدی در تکنیک گلیز جلب می نماییم:

1- از روغن غلیظ و چسبناک برای ترکیب کردن با رنگ مورد نظر برای گلیز استفاده نمایید.
2- برای گلیز کردن می توان از یک رنگ یا چند رنگ ترکیبی استفاده کرد.
3- گلیز کردن همیشه به معنای افزایش اشباع و یا بالا بردن درخشندگی نیست. این تکنیک همانقدر که برای بالا بردن درخشندگی کاربرد دارد برای خاموش کردن برخی نقاط نیز دارای کاربرد می باشد.
4- برای بدست آوردن یک گلیز روشن و با درصد transparent بالا نیاز به لایه زیرین روشن می باشد. بنابراین وقتی لایه زیرین کار تیره باشد همواره نتیجه گلیز ما نیز تیره و عمیق خواهد بود.
5- توجه داشته باشید که گلیز ترکیبی درصد کنتراست کار را بالا خواهد بر و معمولا منجر به تاریک شدن اثر هنری خواهد شد. گلیز ترکیبی به معنای قرار دادن تعداد زیادی از لایه های transparent و یا semi transparent بر روی کار می باشد.

در پایان باید این نکته را یادآور شد که تکنیک رنگ روغن تکنیک ساده و سهلی نیست و یادگیری آن مستلزم صرف وقت زیاد و تجربه بسیار زیر نظر اساتید می باشد. و در مورد تکنیک گلیز نیز همین موضوع صدق کرده و اگر هنرجو تمایل به یادگیری اصولی و مناسب این تکنیک را دارد می بایست زیر نظر یک فرد با تجربه که از مهارت کافی برخوردار می باشد این تکنیک را فرا گیرد.


گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده


مطلب قبلی


مؤکداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          آموزشگاه هنرهای تجسمی ایکاروس سه شنبه ها تعطیل است