آموزش طراحی به روش بارگ

نویسنده: ایکاروس، تاریخ انتشار: پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۹۷

چارلز بارگ Charles Bargue نقاش و چاپگر فرانسوی متولد 1827 و در گذشته 1883 می باشد. شهرت وی بیشتر به دلیل ابداع دوره طراحی او می باشد، دوره آموزشی وی یکی از موثر ترین دوره های آموزشی طراحی در جهت بدست آوردن تناسبات مناسب و دقیق می باشد. او به همراه دیگر نقاش معروف دوره خود ژان- لئون ژروم مبتکر این دوره طراحی بودند، اما این دوره در محیط های آکادمیک به نام وی (طراحی بارگ) معروف شد. دراین مقاله به آموزش و بررسی این سبک از طراحی خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که طراحی سبک بارگ روش ساده ای نمی باشد، و نیازمند تمرین و دقت بسیار در فرآیند طراحی از ابتدا تا پایان آن است. این سبک از طراحی نیازمند صبر و حوصله بسیار است و در بعضی از مواقع از ساعت شروع طراحی تا پایان آن ساعتها و بعضا روزها وقت لازم است، بنابراین اگر شما به دنبال نتیجه فوری، کار سریع و بی دقت هستید توصیه می کنیم همین الان این صفحه را ببندید!

شروع کار:

اولین موضوع و یکی از مهم ترین آنها آماده کردن تمام ابزارها برای شروع کار می باشد، این موضوع نه تنها در این سبک از طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه در تمام فعالیتهای هنری آماده بودن ابزار و استفاده از متریال مناسب یکی از پیش نیازهای بسیار مهم می باشد. زیرا در بسیاری از موارد شاید هنرمند از نظر تسلط و اشراف بر فعالیت خود از سطح بالایی برخوردار باشد اما وجود یک محیط نامناسب و ابزار بی کیفیت واقعا باعث افت و ایجاد مشکل در فرآیند تولید اثر هنری خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید برای این سبک از طراحی حتما یک پنل ثابت آماده کنید، طراحی بارگ روی یک تخته شاسی متحرک که روی پاها قرار میگیرد قابل انجام نیست!


اپنل مناسب طراحی بارگ

پنل مناسب طراحی بارگ


موضوع بعدی متریالهای مناسب این کار است، برای طراحی بارگ کاغذهایی با ته مایه زرد مناسب نیست! توصیه می شود از کاغذهایی با بافت ریز و لطیف کاملا سفید برای این کار استفاده شود، همینطور به دلیل دقیق بودن این سبک از طراحی احتمال نیاز به استفاده از پاک کن در کار زیاد است، بنابراین کاغذهای مقاوم و سنگین برای این کار مناسبتر می باشد.

موضوع بعدی انتخاب مداد مناسب این کار است، در بازار مارکهای مختلف مداد وجود دارد اما افراد با تجربه در این سبک مداد برند استدلر در دسته لوموگراف را توصیه می نمایند. برای تمیزی دقت و تسلط بیشتر بر طراحی توصیه می شود که نوک مدادها تا حد امکان بلند، ظریف و تیز باشد. برای محو کردن سایه ها در این سبک از طراحی از یک قلموی بسیار نرم استفاده کنید، همینطور برای انتخاب وسیله پاک کن حتی المقدور از پاک کن خمیری استفاده کنید، زیرا این پاک کن قابلیت لایه برداری دارد (در پاک کنهای معمولی شما باید پاک کن را بر روی سطح کاغذ بکشید اما پاکن خمیری بدون کشیده شدن زیاد بروی کاغذ، لایه تیره را از سطح کاغذ جدا می نماید) که این خصوصیت از پوک شدن و آسیب دیدن بافت کاغذ جلوگیری کرده و در اصطلاح ویرجینیتی کاغذ را حفظ می نماید.


ابزار و مداد در طراحی بارگ

ابزار و مداد در طراحی بارگ


برای شروع کار در این سبک شما باید یک پالت مناسب بارگ را انتخاب نمایید، توجه داشته باشید که در طراحی بارگ پالت حامل معنی عام آن نیست، در اینجا پالت بارگ مفهوم آثار قوی و مورد تایید اساتید این رشته برای تمرین و کپی می باشد، در طراحی بارگ کپی گرفتن از آثار اساتید این رشته بسیار حائز اهمیت می باشد، در فضای مجازی و در بازار بیش از 170 پالت بارگ موجود است که از سطوح ابتدایی و بیسیک آغاز شده و تا مراحل بسیار پیشرفته جلو میرود. کپی از آثار طراحی بارگ چشم طراح را برای کنترل جزییات و تناسبات بسیار دقیق کرده و در اصطلاح دیدن خوب را به چشم آموزش می دهد.

مورد بعدی شروع طراحی با دقت بسیار می باشد، قطعا برای هیچ هنرمندی خوش آیند نیست که بعد از ده ساعت کار بر روی اثر ناگهان به این نتیجه برسد که قسمتی از کار از نظر تناسبات مشکل دارد! خصوصا در این سبک از طراحی که تمام قسمتهای کار به شدت حساس می باشد و هر گونه مشکل و ایراد در کار به صورت عیان و بسیار بارز به چشم مخاطب می آید. در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در این سبک از طراحی ابعاد کار بر روی ساپورت ساید سایز می باشد، بدین معنی که اندازه های اثر باید کاملا با اندازه واقعی آن مطابقت داشته باشد. در این آموزش ما برای تمرین از یک عکس طراحی به عنوان مدل استفاده می کنیم، قطعا این روش از طراحی برای مدل زنده نیز مناسب می باشد اما برای شروع کار استفاده از یک پالت بارگ می تواند شروع خوبی باشد. بهتر است که مدل اصلی را دقیقا کنار ساپورت قرار دهید، در سبک بارگ نگاههای دقیق و کنترل مرتب تناسبات و جزییات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در روش ساید سایز همیشه هنرمند از فاصله دورتر از محل اجرای کار به اندازه گیری می پردازد، در این طراحی ما به آنالیز و اندازه گیری مدل از فاصله 180 سانتی متری می پردازیم، موقعیت هر نقاطه در طراحی از این فاصله اندازی گیری خواهد شد. قبل از اجرای تناسبات توجه داشته باشید که محل ایستادن خود را به دقت علامت گذاری کنید، زیرا کوچکترین فاصله تغییر یافته، باعث بهم ریختگی تناسبات در طراحی خواهد شد.


علامت زدن محل ایستادن

اولین اقدام برای دستیابی به تناسبات پیدا کردن خط عمودی اصلی است که پایه و اساس تناسبات طراحی ما بر روی آن سوار می شود. نکته مهم این است که تمام اندازی گیری تناسبات ما بر اساس همین خط دنبال خواهد شد. یکی از مهمترین قوانین در طراحی بارگ حرکت کردن از کل به جزء می باشد، این نکته تقریبا در دیگر متدهای طراحی نیز صادق می باشد. بدین صورت که ابتدا هنرمند بر روی اشکال بزرگتر متمرکز شده و به صورت دقیق به طراحی آنها پرداخته و پله پله به طرف طراحی اشکال کوچتر در مدل پیش می رود. مرتب به نقطه علامت گذاری شده بازگردید و به کنترل طراحی خود پرداخته سپس به اندازه گیری نقاط جدید بپردازید. یکی از مهمترین اصول در اندازه گیری طراحی نگاه کردن از نقطه دید کاملا مشخص برای طراحی تمام عناصر می باشد. توجه داشته باشید که نقاط دید متفاوت باعث از هم گسیختگی تناسبات در یک طراحی خواهد شد. ذکر این نکته در اینجا لازم است که برای طراحی یک عکس دو بعدی این متد خیلی ضروری به نظر نمی رسد، زیرا در کپی کردن یک مدل دوبعدی از فاصله نزدیک نیز میتوان اقدام به این کار نمود، اما این روش میتواند یک تمرین بسیار عالی در جهت آماده شدن برای طراحی مدل زنده باشد. در این تمرین ما از نخ برای اندازه گیری استفاده می کنیم اما شما می توانید از خط کش یا مداد نیز برای اندازه گیری تناسبات استفاده کنید، به هر حال توجه داشته باشید که در سبک بارگ برای اندازه گیری تناسبات استفاده از نخ توصیه شده و نخ یک وسیله کلاسیک به حساب می آید. به طور کلی ابتدا بالاترین و پایین ترین نقطه مدل را در طراحی پیدا کرده و علامت گذاری می نماییم. در ادامه با یک خط عمودی مدل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم، این کار مدل ما را به دو بخش اصلی تقسیم می نماید و همین امر کار ما را تسهیل خواهد کرد.


علامت زدن محل ایستادن

به طور کلی منظور از استفاده ابزار اندازه گیری این است که ما فواصل بین عناصر طراحی را با دقت جای گذاری نماییم و به بهترین تناسبات دست پیدا کنیم.


خطوط راهنما در طراحی بارگ

به تصویر بالا دقت نمایید، به طور کاملا واضح ملاحظه می نمایید که چگونه طرح اولیه ما به صورت بخشهای مختلف، تفکیک و اجرا شده و تناسبات کار به صورت کاملا واضح و مشخص درآمده و کار آماده سایه روشن می باشد. در ادامه نقاطی را که در صفحه جای گذاری کردیم به شکل دقیق و تمیز به یکدیگر متصل کرده و شکل کلی طرح را در می آوریم. توجه داشته باشید که دشمن این سبک از طراحی عجله و کار سریع می باشد، بنابراین یکی از فاکتورهای بسیار مهم در این سبک از طراحی صبر و حوصله بسیار در کار می باشد. دراین مرحله ما شکل کلی طرح را بدست آورده ایم و زمان خوبی برای اضافه کردن نقاط دیگر برای وارد شدن به جزییات است، در این قسمت ما به مهم ترین عنصر یک طراحی بارگ که همانا خطوط اطراف یا در اصطلاح همان دورگیری است رسیده ایم و اگر این دورگیری به شکل مناسب و با رعایت تناسبات بدست آمده باشد در مراحل بعدی ما کار مشکلی را پیش رو نخواهیم داشت.

در طراحی سبک بارگ تمام عناصر باید از پیش مشخص شده باشند و به دقت و ظرافت تمام نقاط کار از قبل برنامه ریزی و جایگذاری شوند، مطمئنا در طول کار اشتباهات زیادی رخ خواهد داد، اما به دلیل استفاده از مدادهای سخت و کمرنگ در مرحله پایه می توان اشتباهات را به سادگی اصلاح کرد. ماهیت طراحی سبک بارگ آهسته و با دقت پیش رفتن آن می باشد. نگاه کردن با دقت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در این سبک از طراحی است، بعد از اتمام طرح اولیه توصیه می شود با دقت و ریزبینی به جزییات و تمام قسمتهای طراحی دقت نمایید و به یافتن خطاها و ایرادات کار پرداخته و در صدد اصلاح آنها برآیید. به این نکته توجه نمایید که در طراحی بارگ خطوط ذهنی و به طور کل طراحی ذهنی جایی ندارد، و تمام منابع بصری هنرمند از طریق مدل تامین خواهد شد.

پس از به پایان رسیدن طراحی خطی و دستیابی به تناسبات قابل قبول نوبت به سایه روشن و نور پردازی اثر میرسد، سایه روشن زدن و ایجاد تنالیته در این سبک از طراحی باید با حداکثر دقت و ظرافت انجام شود.

در این سبک از طراحی سایه روشن ها به صورت لایه های ریز و ظریف با صرف وقت و حوصله به کار اضافه می شوند، قوائد و قوانین سایه گذاری در طراحی بارگ مانند سایر سایه گذاری ها از اصول تنالیته پیروی می نماید، توصیه می شود در ایجاد لایه ابتدایی از یک مداد خشک مانند HB ویا حداکثر B2 استفاده نمایید و در لایه های بالاتر برای ایجاد تنهای تیره تر از مدادهای نرم تر مانند 6B استفاده شود. توجه داشته باشید که سبک طراحی بارگ یک روش ابتدایی برای آموختن طراحی پایه نمی باشد، و همانطور که قبلا ذکر آن گذشت به طور کلی این روش روش ساده ای نیست! توصیه می شود قبل از فراگیری این روش دوره های پایه آموزش طراحی از قبیل روابط نور و سایه، طرز ایجاد تنالیته، شناخت فرم و حجم را نزد یک استاد مجرب به خوبی فرا گرفته و سپس به تمرین و فراگیری روش بارگ بپردازید. توجه داشته باشید که در فرایند آموزش بصری در بعضی مواقع یک فیلم آموزشی میتواند نقش بسیار مثبتی در یادگیری و آموزش بهتر هنرجو ایفا نماید، مشخص است که فرایند یادگیری طراحی بارگ تا حدودی پیچیده می باشد بنابراین در جهت یادگیری بهتر ما یک فیلم آموزش طراحی بارگ را از یکی از هنرمندانی که در این زمینه تجربه کافی دارد در اختیار هنرجویان قرار می دهیم.


فیلم آموزش نحوه اندازه گیری و رعایت تناسبات در شیوه طراحی بارگ


This Video Presnted by The Academy Of Realist Art

ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

آثاری از هنرمند آموزشگاه سحر تربر

اثری از هنرمند آموزشگاه مهدیه عبدالعلی زاده

آثاری از هنرمند آموزشگاه بنفشه حسینی

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

  حسین

زمان: شنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲:۴۵

عالی

↩ پاسخ به پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



🎭 روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۴/۰۴/۲۰ میلادی برابر با شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد خوان میرو، نقاش و مجسمه ساز اسپانیایی

خوان میرو، نقاش و مجسمه ساز اسپانیایی

 ادامه مطلب 

©اکیداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید             کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد - 2024-2009