آموزش اجرای طرح اولیه در نقاشی

نویسنده: ایکاروس، تاریخ: دوشنبه 14 خرداد 1397

شیوه آموزش نقاشی در آموزشگاه نقاشی ایکاروس به گونه ای است که هنرجو برای پیاده سازی طرح اولیه بروی بوم، با اتکا به تجربه قبلی خود از طراحی و مستقیما با رنگ و قلم مو، طرح را بروی بوم ثبت میکند و بروی عدم استفاده از مداد برای اجرای طرح اولیه تاکید میشود. ثبت طراحی با مداد منجر به کثیفی و چرکی رنگهایی میگردد که بروی بوم نشسته و با اثرات مداد ترکیب میشود. این مسئله باعث میگردد تا برای از بردن ماتی و چرکی رنگهای ترکیب شده با مداد چند مرحله عمل رنگ گذاری تکرار شده و انجام کار نهایی به تاخیر بیافتد. بهترین برخورد برای اجرای طرح اولیه این است که با خود رنگ و قلم مو، طرح را بروی بوم اجرا کنیم. هشتاد درصد آثار رنگ روغن هنرجویان آموزشگاه به همین طریق طراحی و اجرا شده اند.

اجرای نقاشی رنگ روغن

نمونه نقاشی رنگ روغن، طراحی شده با شیوه مذکور


در انواع نقاشی رئال توجه به «تناسبات»، اصل اول برای پیشبرد یک کار نزدیک به واقعیت و زیبا می باشد. به طوریکه بدون توجه به بحث تناسبات در واقع می توان گفت بنیان و اساس کار از پایه به مشکل خواهد خورد و به مصداق شعر خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج خواهیم رسید. برای رسیدن به یک تناسب ایده آل در یک نقاشی باید از طرح اولیه در کار شروع کرد، داشتن یک طرح ابتدایی و هماهنگ با پروژه ما می تواند در پایان به یک نقاشی قابل قبول و زیبا منتج گردد.

اگر در پی یک نقاشی ساختارمند با سبک و تکنیک مشخص هستید اولین نیاز همانا اجرای طرح اولیه می باشد، در این مرحله کار به دو حالت تفسیر می شود، یکی اینکه شما یک عکس یا تصویر مشخص دارید و به طور مشخص از همین تصویر در جهت اجرای کار استفاده می نمایید. و مورد دوم اینکه شما کاری ترکیبی در نظر دارید که منبع شما تصویر مشخصی نیست و ترکیبی از چند تصویر یا یک پروژه نیمه ذهنی می باشد. در نوع دوم شما در یک فاز جدا شروع به زدن اسکیس های مختلف کرده و در پایان اسکیس مورد تایید را به عنوان طرح اولیه بر روی ساپورت اصلی پیاده خواهید کرد. این تکنیک از تکنیکهای قدیمی می باشد که اساتید بزرگ قدیم نیز از آن استفاده می کرده اند.


طرح اولیه شام آخر لئوناردو

طرح اولیه شام آخر لئوناردو


بعد از اجرای طرح اولیه و تصویب آن، حال باید راهی پیدا کرد که طرح را بر روی ساپورت اصلی اجرا کرد، توجه داشته باشید که این روش برای آن دسته از نقاشی هاییست که ترکیب بندی و ساختار کار به صورت نیمه ذهنی می باشد مانند کار لئوناردو. راههایی برای اجرای این کار وجود دارد مثلا می توان از روش سنتی برای این کار استفاده کرد و آن به این شرح می باشد: زمانی که شما به طرح اصلی خود دست پیدا کردید آن را بر روی یک کاغذ تمیز با جزییات کامل کپی می نمایید، راه کپی آن هم به دو صورت می باشد در راه اول شما می توانید از کاغذ کاربن استفاده نمایید، در این مرحله متریال پایه که برای کاغذ کاربن استفاده شده مهم نیست(مثلا جوهر یا گرافیت). شرح کار نیز بدین صورت می باشد که شما طرح نهایی و مورد قبول خود را با استفاده از کاغذ کاربن به سادگی بر روی یک کاغذ تمیز و مناسب انتقال می دهید.


کاغذ کاربن برای پیاده کردن طرح

کاغذ کاربن برای پیاده کردن طرح


اما راه دوم چاپ است! با پیشرفت صنایع چاپ و نزول قیمت چاپ و بعلاوه قدرتمند شدن ماشین های پرینت شما سطح وسیعی از اختیارات را برای چاپ مدل خود دارا می باشید. بنابراین برای مدل نهایی خود می توانید از تکنولوژی پرینت به سادگی استفاده نمایید.

حالا به مرحله نهایی طرح اولیه می رسیم که انتقال طرح بر روی ساپورت اصلی می باشد. در اینجا از دو روش می توانید استفاده کنید، روش اول استفاده از کاغذ کاربن است اما به یک نکته بسیار مهم توجه کنید! از کاغذ کربن (یا همان کاربن) با پایه جوهر استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده از آن شدید ما به هیچ عنوان کاغذ کاربن جوهری سیاه یا آبی را توصیه نمی کنیم، می توانید از کاغذ کربن جوهر قرمز استفاده کنید، دلیل این موضوع نیز این است که جوهر آبی یا مشکی به راحتی کار شما را کثیف خواهد کرد و در صورت وقوع این اتفاق روند نتیجه گیری در نقاشی شما طولانی تر و پیچیده تر خواهد شد.


کاغذ کربن جوهر قرمز

کاغذ کربن جوهر قرمز


اما بهترین گزینه جهت استفاده از کاغذ کاربن، کاغذ با پایه متریال گرافیت است، در این نوع از کاغذ کاربن، از نوعی مواد مداد گرافیت خشک و سخت استفاده می شود که اثر نسبتا کمرنگ و بسیار ملایمی بر روی ساپورت فقط به جهت کپی موقت و رفع نیاز هنرمند می گذارد. احتمال چرک شدن ساپورت در صورت استفاده از این نوع کاغذ بسیار بعید است و خاصیت بسیار مثبت این متریال قابلیت پاک شدن ساده آن با پاک کن می باشد و در عین حال جای دست هنرمند بر روی ساپورت به هیچ عنوان باقی نمی ماند. توجه داشته باشید که این نوع از کاغذ کاربن اساسا کاغذ کاربن نمی باشد! و فقط اسم آن بر روی این محصول باقی مانده پایه این محصول پلیمر می باشد که در جلوگیری از چرک شدن کار بسیار مهم است. توجه! به عبارت (WAX FREE) بر روی محصول توجه کنید.


کاغذ با پایه متریال گرافیت

همانطور که بر روی جعبه محصول ملاحضه می کنید این محصول برای هنرمندان طراحی شده


روش قدیمی تر برای کپی اثر بر روی ساپورت مالیدن ذغال طبیعی نرم و کمرنگ و یا استفاده از پودرهای رنگی با پایه حلال آب (مانند پودر هایی که برای نقاشی فرسک استفاده می شود) بر روی پشت طرح تایید شده، و کپی آن بر روی ساپورت می باشد که طبیعتا احتمال چرک شدن ساپورت نسبت به گزینه اول بیشتر است، اما توجه داشته باشید که این گزینه همچنان نسبت به استفاده کاغذ کاربن جوهری دارای ارجحیت می باشد. بعلاوه هنرمند میتواند با استفاده از یک مداد خشک مستقیما بر روی ساپورت به طراحی مدل بپردازد که قائدتا در این روش میزان تسلط نقاش به طراحی بسیار مهم بوده ضمن اینکه احتمال چرک شدن کار بر اثر اصلاح اشتباهاتی که منجر به استفاده از پاک کن بر روی ساپورت می شود نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که برای نقاشی هایپر رئال یا فوتو رئال نیز روش کار تقریبا به همین صورت می باشد. ضمن اینکه در این سبکها به دلیل حساسیت بیشتر کار و درجه اهمیت بالا برای تمیزی نهایی کار، عدم استفاده از کاربن جوهری و حتی ذغال قویا توصیه می گردد. توجه داشته باشید تا اتمام کار کاغذ کپی باید در جای خود کاملا ثابت قرار داشته باشد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بعضی از نقاشان هایپر رئال در جهت حفظ پاکیزگی بیشتر کار لایه طراحی اولیه (با کاغذ کاربن) را از نقاشی اصلی جدا می کنند، به این صورت که بعد از اتمام کار کپی طرح اولیه را با یک لایه فیکساتیو قوی می پوشانند و بدین صورت طرح اولیه به صورت یک لایه جدا در می آید، اما بعضی از نقاشان این روش را به دلیل تاثیری که ماده فیکساتیو بر روی ساختار ساپورت می گذارد رد می کنند.


گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده


مؤکداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          ما سه شنبه ها تعطیلیم