آموزش نقاشی آبرنگ روش چند قشری

نویسنده: ایکاروس

شرح مختصری از آموزش نقاشی با آبرنگ را در این بخش ارائه میکنیم. شفافیت، تمیزی و سبکی رنگها در نقاشی آبرنگ اهمیت زیادی دارد که دو عامل یکی شفافیت خود رنگها و دیگری سفیدی کاغذ که از ورای آن رنگهای شفاف خود را نشان میدهند در آن نقش بسزایی دارند.
اگر برای طرح اولیه از مداد استفاده میشود، باید با خطوط کمرنک و بسیار نازک انجام شود. اگر طرح مدادی پاک کن بخورد، جای آن بصورت لکه در خواهد آمد.


آبرنگ چند قشری

بی شک نقاشی آبرنگ یکی از زیباترین و در عین حال پیچیده ترین تکنیکهای نقاشی می باشد، این تکنیک راه و روش های خاص خود را دارا می باشد از ساپورت برای کار گرفته تا انواع متریالها. معمولا از تکنیک نقاشی آبرنگ به عنوان یک تکنیک سریع و یک جلسه ای یاد می شود اما حتی با این متریال نیز می شود به شکل لایه به لایه و چند قشری کار کرد. در این مقاله ما از زبان یک هنرمند و نقاش آمریکایی (ژاکلین نات) به شرح و توضیح مرحله به مرحله نقاشی آبرنگ به روش لایه به لایه خواهیم پرداخت.

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که در این نوع از تکنیک آبرنگ کار کردن از روی عکس نسبت به مدل زنده مناسب تر می باشد، زیرا اتمام کار زمان نسبتا طولانی را طلب می کند و معمولا کار در یک جلسه به پایان نمی رسد، اما این بدان معنا نیست که با این تکنیک نمی توان از مدل زنده کار کرد، اما معمولا کار بسیار پیچیده و مشکل خواهد شد.

ژاکلین در قسمتی از توضیحات خود به انتخاب موضوعات کار می پردازد و اینچنین می گوید: موضوعات مورد علاقه من اشیاء لعاب دار و براق، گلابی و شیشه می باشد. اما چرا؟ او پاسخ می دهد که تجربه به من آموخته که در این گونه از اشیاء میتوان جزییات بیشتری را یافت که برای تکنیک آبرنگ به روش چند قشری مناسب می باشند، او در ادامه می گوید: وقتی من از اشیاء لعابدار کار می کنم باعث می شود که کار من بیشتر واقعی و جذاب تر به نظر بیاید. بنابراین از گفته های این شخص با تجربه در این زمینه از نقاشی می توان به این نتیجه رسید که انتخاب موضوع نقاشی و مدل مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است، کما اینکه اساتید بزرگ و قدیمی نیز وسواس و حساسیت شدیدی نسبت به انتخاب مدل و موضوع داشته اند.

این هنرمند ادامه می دهد که به دلیل اینکه این سبک از نقاشی معمولا نیازمند مدت طولانی برای اتمام است بنابراین من همیشه در داخل آتلیه کار را پیش می برم، او می گوید در این سبک هیچ انعطافی وجود ندارد و همه چیز باید از قبل برنامه ریزی شده باشد، در غیر این صورت به هیچ عنوان نتیجه کار قابل قبول نخواهد بود.


نقاشی آبرنگ روش چند قشری

نقاشی آبرنگ روش چند قشری اثر ژاکلین نات


برای کار با آبرنگ در این تکنیک یکی از بهترین ساپورتها کاغذ دست ساز آرچ پرس سرد 300 گرمی می باشد، این نوع کاغذ به دلیل مقاومت بالایی که دارد قابلیت کار چند باره را دارا می باشد، که این خاصیت برای نقاشی آبرنگ چند قشری بسیار مناسب است.


کاغذ آرچ

کاغذ آرچ


در ادامه در یک کاغذ جدا تصویر مورد نظر را با جزییات کامل به صورت خطی طراحی می نماییم (یا در صورت وجود عکس از عکس استفاده می نماییم) به کمک کاغذ گرافیت (ماده پایه این نوع کاغذ پودر مداد گرافیت می باشد، بر خلاف کاغذ کاربن های معمولی که پایه جوهر دارند) آن را بر روی ساپورت اصلی کپی می نماییم، توجه داشته باشید در این سبک طراحی مستقیم بر روی ساپورت و پاک کردن خطوط جهت اصلاح طراحی، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بعد از این مرحله به غیر از بکراند کار، بقیه اجزای طراحی را با کمک ماده ماسک پوشش می دهیم.


کاغذ گرافیت

کاغذ گرافیت


ماده ماسک وینزور جهت پوشش

ماده ماسک وینزور جهت پوشش


تکنیک گلیز در آبرنگ به هنرمند این امکان را می دهد که افکتهای بسیار رئال و و سه بعدی را بدست بیاوریم. در ابتدا با یک قلمو بزرگ شروع به گذاشتن لایه های آزاد و اجزای کلی کار کرده و در ادامه با قلموهای ریزتر اقدام به وجود آوردن اجزای ظریف تر و دقیق تر می نماییم. در اینجا کار با این تکنیک را در یک نقاشی به عنوان یک مثال به هفت مرحله تقسیم کرده و با عکس قدم به قدم وارد توضیحات دقیق کار می شویم:


آموزش قدم به قدم

1- توجه داشته باشید که ساپورت آبرنگ بسیار حساس است و خصوصا برای یک کار آبرنگ با این تکنیک ( چند قشری) همانطور که قبلا گفته شد به هیچ عنوان از طراحی مستقیم بر روی ساپورت استفاده نکنید. و قبل از اجرای کار اصلی اجزای اصلی را مانند شکل بالا ماسک گذاری می نماییم.


آموزش قدم به قدم

2- در اینجا کار ماسک گذاری به اتمام رسیده را مشاهده می نمایید، بعد از خشک شدن ماسک شروع به رنگ گذاری قسمتهای ماسک نشده می نماییم، در این مرحله از یک قلموی نرم و نسبتا بزرگ برای رنگ گذاری استفاده می نماییم، معمولا شش یا هفت لایه رنگ در این مرحله مناسب می باشد، البته این موضوع بستگی به کیفیت رنگ شما هم دارد. باز هم به نکته همیشگی در نقاشی قشری توجه نمایید، حتما لایه زیرین خشک باشد!


آموزش قدم به قدم

3- در این مرحله سطح کار برای کمی دستکاری مناسب و آماده شده است، بنابراین میتوان کمی از تکنیک خیس در خیس برای تکمیل قسمتهای تیره تر استفاده کرد. بعد از اتمام کار ما در قسمتی از این کار متریال چوب را به وجود می آوریم که برای غنا و حجم بهتر از رنگهای غلیظ تری استفاده می کنیم. توجه داشته باشید برای این کار حتما کاغذ خشک باشد.


آموزش قدم به قدم

4- قانون اصلی در این تکنیک داشتن صبر و آرام و با دقت کار کردن می باشد، بنابراین زمان زیادی را برای خشک شدن لایه های زیرین صرف نمایید، هر لایه باید قبل از گذاشتن لایه جدید کاملا خشک شود. بعد از اینکه از خشک شدن همه چیز به طور کامل مطمئن شدید می توانید ماسک را از روی کار جدا نمایید. توجه کنید ماسک گذاری دقت و حوصله زیادی نیاز دارد، در غیر اینصورت نتیجه عکس داده و کار شما کثیف خواهد شد.


آموزش قدم به قدم

5- دقت کنید که تمام کار را به صورت یکسان جلو ببرید، یعنی تمرکز خود را فقط بر روی یک قسمت خاص از کار نگذارید و تمام قسمتهای کار را پله پله نقاشی کنید. اول با یک لایه نازک شروع کرده و گلیز اولیه را اجرا کنید و در ادامه لایه های بعدی، معمولا در این مرحه سه یا چهار لایه کفایت می کند. بعد از این مرحله شروع به گذاشتن قسمتهای ریز کار مثلا خراش ها یا بر آمده گی یا تو رقتگی های گلابی نمایید تا کار شما حالت سه بعدی و رئال به خود بگیرد.


آموزش قدم به قدم

6- در اینجا به توضیح افکت زیبای شیشه در این کار می پردازیم، برای ایجاد افکت شیشه از یک رنگ سفید مایع ترانسپرنت استفاده می کنیم، معمولا این رنگها در مقایسه با آبرنگ کمی دیرتر خشک میشوند. کار به این صورت است که با یک قلموی گرد نرم و نسبتا کوچک شروع به رنگ گذاری کرده و با یک گوش پاک کن شروع به محو کردن آن می کنیم.


آموزش قدم به قدم

7- بر خلاف ظاهر ساده قابلمه در کار، یکی از مشکل ترین قسمتها رنگ گذاری قابلمه می باشد، زیرا در این شکل سایه های بسیار ظریف و حساسی وجود دارد که دقت و حوصله زیادی را نیاز دارد، علاوه بر این خطر چرک شدن این قسمت از قسمتهای دیگر بیشتر است. در این قسمت ابتدا یک لایه سفید یک دست را بر روی سطح قابلمه کار کرده و صبر می کنیم تا لایه سفید به طور کامل خشک شده و شروع به گذاشتن سایه ها بر روی سطح کار می نماییم. دقت کنید برای سایه ها از رنگ بسیار رقیق و لایه های شفاف استفاده کنید. لایه ها را تا آنجا پیش ببرید که قابلمه کاملا حالت سه بعدی و رئال به خود بگیرد.

مطلب برگرفته از سایت مجله الکترونیکی هنرمندان می باشد.


ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

اثری از هنرمند آموزشگاه مرتضی طاهری

اثری از هنرمند آموزشگاه مهدیه عبدالعلی زاده

آثاری از هنرمند آموزشگاه بنفشه حسینی

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



🎭 روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۴/۰۴/۲۴ میلادی برابر با چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد ویلم دکونینگ، نقاش هلندی امریکایی

ویلم دکونینگ، نقاش هلندی امریکایی

 ادامه مطلب 

©اکیداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید             کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد - 2024-2009