نویسنده: ایکاروس، تاریخ انتشار: دوشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم نقاش و گرافیست آمریکایی اندی وارهول است. وی یکی از چهره های برجسته هنرهای تجسمی و در زیر شاخه پاپ آرت بود. هنر وارهول پلی واسط بین هنر تجاری و هنر مفهومی محسوب میگردد و همچنین به نوعی پای سلبریتی ها را به دنیای هنرهای تجسمی باز نمود. وی همچنین در رشته فیلمسازی نیز فعالیت داشت و از مشهورترین آثار وی می توان به امپراتوری و دختران چلسی اشاره کرد. آثار مشهور او در هنرهای تجسمی نیز عبارتند از مرلین دیپتیک و قوطی های سوپ کمپبل. یکی از بزرگترین موزه های هنر در ایالات متحده مربوط به این هنرمند می باشد. از وی به عنوان رهبر مارکت هنر یاد می شود. آثار اندی وارهول در زمره گران قیمت ترین نقاشی های تاریخ هنر که تا کنون فروخته شده اند دسته بندی میشود.
اندی واهول در سال 1928 در ایالت پنسیلوانیا آمریکا از یک خانواده اتریشی مجارستانی که به آمریکا مهاجرت کرده بودند متولد شد. پدر وارهول در سال 1914 به آمریکا مهاجرت کرد و یک کارگر معدن زغال سنگ بود. در کلاس سوم ابتدایی اندی مبتلا به نوعی بیماری به نام رقاص سيدنهام شد. این بیماری منجر به حرکات غیر ارادی در اندام بدن می شود. گفته می شود این بیماری عارضه بیماری مخملک بوده است. از دیگر عوارض این بیماری لکه بر روی پوست است. در مدت ابتلا به این بیماری، مجبور به ماندن در خانه بود. در این مدت وی به نقاشی کردن و گوش دادن به رادیو و همچنین جمع آوری عکس های ستارگان سینما می پرداخت. بعدها اندی وارهول از این دوره به عنوان تاثیرگذارترین دوران زندگی خود نام برد. در سن 13 سالگی پدر خود را بر اثر سانحه رانندگی از دست داد. در دوران نوجوانی، وارهول در سال 1945 از دبیرستان فارغ التحصیل و همچنین برنده جایزه هنر و نویسندگی شد. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، قصد او تحصیل هنر در دانشگاه پیتسبورگ (شهری در ایالت پنسیلوانیا و شهر تولد وارهول) بود، به این امید که معلم هنر شود. اما برنامه هایش تغییر کرد و در موسسه فناوری کارنگی، که اکنون دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ است ثبت نام کرد. در این مرکز در رشته هنر تجاری تحصیل نمود. در طول حضور در این مرکز به انجمن هنرهای زیبا پیوست. همچنین مدیر یک مجله هنری دانشجویی شد و در یکی از شماره های آن طرح روی جلد را طراحی کرد و همچنین یکی از صفحات آنرا تصویر سازی نمود. در سال 1949 لیسانس خود را در طراحی تصویر دریافت کرد. در همان سال به نیویورک نقل مکان کرد و حرفه ای را در زمینه تصویر سازی و تبلیغات برای مجلات آغاز نمود.
اوایل فعالیت هنری این هنرمند به هنر تجاری و تبلیغات اختصاص داشت جایی که اولین سفارش کاری وی طراحی یک کفش برای یک مجله در اواخر دهه 40 بود. در دهه 50 برای یک کارخانه کفش سازی به عنوان طراح کار می کرد. در حالی که در صنعت چاپ مشغول به کار بود تکنیک لکه های رنگی خود را ابداع و توسعه می داد. او لکه های جوهر را بر روی کاغذ می ریخت و در حالی که جوهر هنوز خیس بود آنرا حرکت میداد و با استفاده از این کار اشکالی را ایجاد می کرد. این تکنیک اولین قدمها برای چاپ دستی مدرن در آن دوران بود.
جان کوپلانز عکاس آمریکایی در مورد آثار اندی در این دوره اینگونه نقل می کند که : کفشهای اندی کاملا منحصر به فرد و خاص خود او هستند. هر کفشی که او به تصویر می کشد و طراحی می کند خواص منحصر به خود را دارا می باشند. سبک او به نحوی شبیه به آثار تولوز لوترک می باشد. اما در کنار این موضوع وی استقلال خود را نیز به شکل زیرکانه ای حفظ کرده است. در سال 1952، اندی وارهول اولین نمایش انفرادی خود را در گالری هوگو در نیویورک برگزار نمود. این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه نشد. وارهول معمولا برای طراحی آثارش از دستگاه تصویر افکن (اپیدیاسکوپی شبیه ویدئو پروژکتور امروزی) استفاده می کرد. کمی بعد از آثار چاپ شده ادوارد والوویچ عکاس آمریکایی در کارهای خود استفاده کرد. در این دوره خطوط و سایه ها در آثارش دچار دگرگونی و ظرافت خاصی شدند. او از عکس مرد جوانی که سیگار می کشد برای طراحی جلد کتابی که انتشارات سایمون اند شوستر به او سفارش داده بود استفاده کرد. بعدها او از این موضوع در دیگر آثار خود نیز استفاده نمود.
در سال 1962 وارهول اثر قوطی سوپ خود را در مجله تایمز چاپ کرد. این نقاشی در موزه شهر هارتفورد به نمایش در آمد. در 9 ژوئیه 1962، نمایشگاه وارهول در گالری Ferus در لس آنجلس با قوطی های سوپ کمبل افتتاح شد و بدین ترتیب یکی از اولین نمایشگاههای هنر پاپ افتتاح گشت. در نوامبر 1962 یک نمایشگاه در استیبل گالری نیویورک برپا نمود. در این نمایشگاه اثر مرلین طلایی، هشت مورد از سری کلاسیک مرلین، 100 قوطی سوپ، 100 بطری کوکا و اسکناس 100 دلاری به نمایش درآمد. مرلین طلایی توسط یک معمار به نام فیلیپ جانوسن خریداری و به موزه هنر مدرن اهدا شد.
در جون 1968 والری جین سولاناس نویسنده رادیکال فمینیست در استودیوی وارهول به او شلیک کرد. وی جراحات سختی از این سوء قصد برداشت و به سختی جان سالم به در برد. آثار جراحات این شلیک تا آخر عمر با هنرمند باقی ماند و مشکلاتی را برای او ایجاد کرد. این تیراندازی تاثیر عمیقی بر زندگی و هنر وارهول برجای گذاشت. در سال 1973 دست به خلق پرتره معروف از رهبر چین مائو زد. در سال 1975 فلسفه اندی وارهول را منتشر کرد. ایده ای که در این کتاب منتشر شده از این قرار است که پول درآوردن هنر است، کار کردن هنر است و تجارت خوب بهترین هنر است. در دهه 80 به اوج موفقیت های مالی و هنری در میان منتقدان رسید. یکی از دلایل این موفقیت، همکاری با هنرمندان جوان و موفق آن دوره بود. این هنرمندان استیلای زیادی بر مارکت هنر آن زمان داشتند. اما از سوی دیگر وارهول به دلیل تجاری بودن بیش از حد آثارش مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال بسیاری از هنرمندان آثار این هنرمند را آینه تمام قد فرهنگ آن دوران آمریکا به شمار می آورند.
در آغاز دهه 1960 هنر پاپ یک هنر تجربی به شمار می آمد که هنرمندان مختلف به شکل مستقل در این سبک فعالیت می کردند. وارهول در این عرصه به نام پاپ (منظور پاپ کلیسا) مشهور شده بود. نقاشی ها و آثار اولیه وی از کارتونها و تبلیغات الهام گرفته اند و با لکه های رنگ به تصویر کشیده شده اند. این آثار از سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی الهام گرفته اند. خصوصا آثاری از نقاش این سبک به نام ویلیام دکونیگ تاثیر زیادی بر هنر وارهول داشته است. این هنرمند از همان ابتدا پیوسته در پی توسعه سبک و موضوعات خود بود. از خصائص بارز در روند هنری او میتوان به این نکته اشاره کرد که اندی وارهول به جای کنکاش بر روی موضوعات در پی قوام بخشیدن سبک خود بود. وارهول در اوج شهرت خود به عنوان یک نقاش، دستیاران متعددی داشت که با پیروی از دستورالعملهای او، نسخه های متفاوتی از آثار او را تولید میکردند. در زمانی که این هنرمند در سبک پاپ و بر روی آثار خود مشغول به کار بود هنرمندان دیگری مانند جاسبر جونز و رابرت راوشنبرگ نیز در این حوزه مشغول فعالیت و تولید آثار هنری بودند. این هنرمند بسیار بر روی موضوعات روز اجتماعی در جامعه متمرکز بود.
در طول دهه 1960 بود که وارهول شروع به خلق نقاشی هایی از اشیای نمادین آمریکایی مانند اسکناس های دلار، ابرهای قارچی (قدرت اتمی)، صندلی های برقی، قوطی های سوپ کمبل، بطری های کوکاکولا، افراد مشهوری مانند مرلین مونرو، الویس پریسلی و الیزابت تیلور کرد. همچنین تصاویری از حمله سگ های پلیس به معترضان آمریکایی آفریقایی تبار در جریان کمپین بیرمنگام در جنبش حقوق مدنی را می توان از آثار ساختار شکن و جنجالی وی به شمار آورد. آثار این هنرمند بسیار محبوب و در عین حال بحث برانگیز بودند. وارهول در مورد کوکا کولا اینچنین می گوید: کشور آمریکا سنت و رسمی را در جامعه آغاز کرده که در آن ثروتمند ترین افراد جامعه همان چیزی را خرید می کنند که فقیرترین آنها! شما می توانید تلویزیون تماشا کنید و کوکا کولا بنوشید و این را میدانید که رئیس جمهور ایالات متحده نیز از همین نوشیدنی می نوشد. لیز تیلور نیز کوکا می نوشد. یک کوکا کولا یک کوکا است و هیچ پولی نمی تواند یک کوکای بهتر را در اختیار شما قرار دهد. همه آنها یکسان هستند، رئیس جمهور این را میداند و شما هم می دانید. وارهول در کنار تولید این آثار در زمینه خلق نقاشی و تصاویر کمیک نیز شهرت چشمگیری دارد. وی در این آثار از چاپ سیلک استفاده می کرد. موضوعات وی افراد مشهور، صحنه های تصادف و یا زندگی روزمره را در بر می گرفتند. یکی از مجموعه های مشهور که در همین زمینه تولید شده مرگ و فاجعه نام دارد.
در سال 1979 یک سفارش مبنی بر ایده پردازی و اجرای رنگ برای کمپانی بی ام دبلیو دریافت کرد. قرار بود برای اتوموبیل های مسابقه این شرکت رنگ را انتخاب و اجرا نماید. اندی اولین هنرمندی بود که بدون پیش طراحی و اتود مستقیما کار را بر روی ماشین اصلی اجرا کرد. تا پیش از این هنرمندان ابتدا درخواست یک ماکت کوچک از ماشین را برای امتحان و اتود می کردند. اما وارهول نه تنها این کار را نکرد بلکه گفته میشود کلا در عرض 23 دقیقه کار را تمام کرد. وارهول در اواخر عمر به کار بر روی اتوموبیل علاقمند شده بود. از وی یک سری نقاشی برای کمپانی مرسد اس بنز نیز باقی مانده است.
ارزش مالی آثار اندی وارهول از زمان مرگ او در سال 1987 در یک مسیر صعودی بی پایان قرار گرفته است. در سال 2014 آثار وی در حراج های مختلف هنری به مبلغ 569 میلیون دلار رسید که این رقم یک ششم کل معاملات هنری در جهان را به خود اختصاص داد. در سال 1997 مرلین نارنجی به مبلغ 17.3 میلیون دلار به فروش رفت که این رقم رکورد فروش آثار او را شکست. مجددا در سال 2007 یکی از نقاشی های او از الیزابت تیلور به مبلغ 23.7 میلیون دلار در حراج کریستی به فروش رسید.
در سال 2002 خدمات پستی ایلات متحده یک تمبر 18 سنتی را به یاد اندی وارهول منتشر کرد. در سال 2011 یک مجسمه از این هنرمند بزرگ به همراه دوربین محبوب اش در میدان یونیون در شهر نیویورک نصب شد. وارهول را می توان یکی از معدود نقاش هایی به شمار آورد که در عین تولید آثار تاثیر گذار و مفهومی تبدیل به یک سلبریتی شناخته شده در جامعه نیز شد. اندی وارهول را به واقع می توان چهره ای بسیار خاص و تاثیر گذار در هنر مدرن به حساب آورد.
دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر
نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.
نقاشی های ما با شما سخن میگویند
آثاری از هنرمند آموزشگاه سحر تربر
اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک
اثری از هنرمند آموزشگاه مریم انصاری
کلاسهای ایکاروس
دیـــدگـــاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شدهاند *