سیکه ایروس، هنرمند مکزیکی و آثارش

نویسنده: ایکاروس، تاریخ انتشار: دوشنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۰

داوید آلفارو سیکه ‌ایروس نقاش مکزیکی در سبک رئالیسم اجتماعی می باشد. وی بیشتر به دلیل نقاشی های بزرگ دیواری در مکانهای عمومی مشهور شده است. این هنرمند به شدت گرایشات سیاسی داشت و طرفدار حزب کمونیسم مکزیک و همچنین از طرفداران اتحاد جماهیر شوروی بود. ایروس به همراه دیه گو ریورا و خوزه کلمنته اوروزکو از مشهورترین نقاشان دیواری مکزیک به شمار می آیند. نام خانوادگی او آلفارو بود اما او مانند پیکاسو از نام مادر خود (سیکه ‌ایروس) استفاده کرد. سیکه ‌ایروس پس از اینکه همسر اول وی به کنایه از نام داوود میکل آنجلو برای او استفاده کرد خود را داوید نامید.


داوید آلفارو سیکه ‌ایروس

داوید آلفارو سیکه ‌ایروس


بسیاری از جزئیات دوران کودکی ایروس، از جمله تاریخ تولد، محل تولد، نام و محل رشد او، در طول زندگی او و مدت ها پس از مرگش، به اشتباه ذکر شده است. اغلب گزارش می شود که او در سال 1898 در شهری در ایالت چیهواهوا به دنیا آمده و بزرگ شده است و نام شخصی او "خوزه دیوید" گزارش شده است. اما راکل تیبول، مورخ هنر، شناسنامه این هنرمند را یافت. و مشخص شد که او در مکزیکو سیتی متولد شده است و نه در ایالت چیهواهوا. پدرش، سیپریانو آلفارو، که اصالتا اهل ایراپواتو بود، از وضع مالی خوبی برخوردار بود. مادرش ترزا سیکیروس بود. سیکه ایروس دو خواهر و برادر داشت: یک خواهر که سه سال از وی بزرگتر بود و یک برادر که یک سال از داوید کوچکتر بود. مادر دایوید در چهار سالگی فوت کرد و پدرشان فرزندان را برای زندگی نزد پدربزرگ و مادربزرگ فرستاد. پدربزرگ وی نقش بسیار مهمی را در تربیت او داشت. در سال 1902 مدرسه ابتدایی را آغاز کرد. وی اولین مقاومت آزادیخوانه خود را مدیون خواهرش میداند که در مقابل سخت گیری های مذهبی پدر مقاومت کرده بود. کم کم سیکه ‌ایروس تحت تاثیر جنبشهای جدید سیاسی عمدتا آنارکو- سندیکالیسم قرار گرفت. یکی از نظریه ‌پردازان سیاسی، دکتر آتل بود که در سال 1906 مانیفستی منتشر کرد و از هنرمندان مکزیکی خواست تا هنر ملی خود را توسعه دهند و برای الهام گرفتن و توسعه دادن این هنر به فرهنگهای بومی منطقه خود رجوع نمایند. در سال 1911، در سن پانزده سالگی، سیکه ‌ایروس در یک اعتصاب دانشجویی در آکادمی سن کارلوس که آکادمی ملی هنرهای زیبا بود شرکت کرد. آنها به روش تدریس مدرسه اعتراض داشتند و خواستار استیضاح مدیر مدرسه شدند. اعتراضات آنها در نهایت منجر به تأسیس یک "آکادمی در فضای باز" در سانتا آنیتا شد.


سلف پرتره - سیکه ایروس

سلف پرتره - سیکه ایروس


در سن هجده سالگی، سیکه ‌ایروس و چند تن از همکلاسی هایش از دانشکده هنرهای زیبا به ونوستیانو کارآنسا که یکی از رهبران انقلاب مکزیک بود پیوستند. و با دولت وقت به مبارزه پرداختند. زمانی که دولت سقوط کرد سیکه ‌ایروس درگیر نبردهای پس از انقلاب میان گروهای مختلف شد. در این درگیری ها وی مجبور به مسافرتهای متعدد در سراسر مکزیک شد و در این مسافرتها با فرهنگ خام مکزیک آشنایی پیدا کرد. از طرف دیگر او وادار به کار کردن با طبقه فرودست و کارگر جامعه شد و همین موضوع داوید را با این قشر و رسوم آنها آشنا کرد. پس از آرام شدن اوضاع و ثبات سیاسی، سیکه ‌ایروس به مکزیکو سیتی بازگشت و قبل از رفتن به اروپا شروع به فعالیت هنری کرد. در سال 1919 به پاریس مسافرت نمود و در انجا تحت تاثیر کوبیسم قرار گرفت. بر روی آثار سزان مطالعه کرد و بلوک های بزرگ رنگ در آثار این هنرمند نظر وی را به خود جلب کرد. علاوه بر این در پاریس با دیه گو ریورا، دیگر نقاش بزرگ مکزیکی ملاقات داشت. سپس به ایتالیا سفر نمود و در آنجا به مطالعه آثار نقاشان بزرگ فرسک پرداخت. سپس به بارسلونا رفت و در این شهر یک مجله منتشر کرد و در این مجله یک مانیفست تشکیل داد. در این مانیفست او تاثیر هنر اروپا بر هنرمندان آمریکایی را رد می کرد و در پی این بود که یک سبک جدید و مستقل هنری ایجاد نماید.


یک اثر از هنرمند

یک اثر از هنرمند


سیکه ‌ایروس امیدوار بود که سبکی تولید کند که هنر محلی مکزیک را به هنر جهانی پیوند دهد. همچنین به رئالیسم اجتماعی علاقه نشان می داد و از آن در جهت نمایش دادن طبقه کارگری مکزیک و کل جهان استفاده می کرد. در سال 1922، سیکه ‌ایروس به مکزیکوسیتی بازگشت تا به عنوان نقاشی دیواری برای دولت انقلابی کار کند. وزیر آموزش وقت، مأموریت آموزش مردم از طریق هنر عمومی را بر عهده گرفت و تعداد زیادی از هنرمندان و نویسندگان را برای ایجاد فرهنگ مدرن مکزیکی استخدام کرد. سیکه ‌ایروس ، ریورا و اوروزکو زیر نظر وزیر، با سفارش نقاشی دیواری برای ساختمانهای مهم در مکزیکو سیتی با یکدیگر همکاری می کردند. با تمام این اوصاف کمی بعد معلوم شد که این سه هنرمند بیشتر از اینکه در آثار خود به توده مردم بپردازند دست به خلق آثاری با محتوای ایده اکولوژیک میزدند. در سال 1923 سیکه ‌ایروس به تأسیس سندیکای نقاشان، مجسمه سازان و حکاکی ‌های انقلابی مکزیکی کمک کرد. وی از طریق یک مقاله به توضیح مشکل دسترسی عمومی به هنر پرداخت. در این مقاله به ضرورت پرداختن به هنر عمومی در جهت مورد توجه قرار دادن عموم مردم تاکید کرد.


یک اثر از سیکه ‌ایروس

یک اثر از سیکه ‌ایروس


اندکی پس از آن، سیکه ‌ایروس نقاشی دیواری معروف خود را به نام دفن یک کارگر (1923) در راه پله‌ های کولژیو چیکو کشید. نقاشی دیواری گروهی از کارگران قبل از پیروزی انقلاب را در یک دسته تشییع جنازه نشان می دهد که تابوت غول پیکری را حمل می کنند که با چکش و داس تزئین شده است. نقاشی دیواری هرگز به پایان نرسید و توسط دانش آموزان مدرسه که با موضوع سیاسی اثر موافق نبودند مورد تخریب قرار گرفت. در نهایت، کل نقاشی دیواری توسط وزیر جدید آموزش و پرورش سفید شد. به دلیل شکست دولت در اجرای اصلاحات وعده داده شده، سندیکا بیش از پیش از دولت انقلابی انتقاد کرد. در نتیجه، اعضای آن با تهدیدهای جدیدی برای قطع بودجه هنر خود و روزنامه مواجه شدند. اختلاف نظر درون سندیکا در مورد انتخاب بین انتشار بیانیه ها یا از دست دادن حمایت مالی برای پروژه های نقاشی دیواری، منجر به انتقال سیکه ‌ایروس به خط مقدم سازمان شد. در این زمان ریورا در اعتراض به تصمیم برای اولویت دادن سیاست بر هنر، آنجا را ترک کرد. سیکه ‌ایروس علیرغم اخراج شدن از وزارت آموزش و پرورش در سال 1925، عمیقاً درگیر فعالیت های کارگری، در سندیکا و همچنین حزب کمونیست مکزیک بود. تا اینکه در اوایل دهه 1930 به زندان افتاد و در نهایت تبعید شد. سیکه ‌ایروس پس از گذراندن سالها در مکزیک و درگیر شدن در فعالیتهای سیاسی رادیکال، در سال 1932 به لس آنجلس کالیفرنیا رفت تا به عنوان یک نقاش دیواری به کار خود ادامه دهد. سیکه ‌ایروس و تیم همکارانش با کار در یک واحد جمعی که تکنیکهای نقاشی جدید را با استفاده از دستگاههای مدرن مانند ایر براش، اسپری و پروژکتور آزمایش میکردند، دو نقاشی دیواری بزرگ را خلق کردند. اولی با عنوان جلسه خیابانی، برای مدرسه هنر Chouinard سفارش داده شد. گروهی از کارگران از قومیت های مختلط را به تصویر میکشد که به سخنرانی یک کارگر خشمگین در طول استراحت روز کاری گوش میدهند. این نقاشی دیواری یک سال پس از رو نمایی به دلیل مسائل مربوط به آب و هوا و شاید محتوای کمونیستی کار از بین رفت. دیگر نقاشی دیواری مهم سیکه ‌ایروس در لس آنجلس، آمریکای گرمسیری: تحت ستم و نابود شده توسط امپریالیسم نام داشت. روی دیوار بیرونی مرکز هنری پلازا که رو به خیابان شلوغ اولورا بود نقاشی شد. این اثر که آمریکای لاتین را به تصویر می کشد، اگرچه عموماً نقدهای مطلوبی دریافت کرد، اما برخی آن را به عنوان تبلیغات کمونیستی تعبییر کردند که منجر به پوشش جزئی در سال 1934 و محو کامل آن در سال 1938 شد.


اثر راهپیمایی انسانیت

اثر راهپیمایی انسانیت


در سال 1936 در نیویورک، او مهمان افتخاری نمایشگاه هنرهای معاصر در گالری سنت رجیس بود. در همان دوره بود که یک ورک شاپ نقاشی را سازماندهی کرد و در این ورک شاپ نقاش پرآوازه و بزرگ آمریکایی جکسون پولاک که در آن دوران جوان بود شرکت کرد. در واقع در همان دوره سیکه ‌ایروس با آموزش تکنیک های چکاندن رنگ بر روی کار باعث شکل گرفتن پایه های سبک شخصی در نقاشی های پولاک شد. وی به خلق آثار و فعالیتهای خود ادامه داد و در همین دوره دست به خلق اثر پژواک یک جیغ و هق هق زد که اکنون در موزه هنر مدرن نیویورک هستند.


پژواک یک جیغ

پژواک یک جیغ


سیکه ‌ایروس یکی از اولین هنرمندانی بود که در غرفه مکزیک و در بینال ونیز شرکت کرد. وی به همراه ریورا و دو هنرمند دیگر در این رویداد مهم هنری برای کشور مکزیک شرکت داشتند. در این رویداد جایزه نفر دوم را دریافت کرد. با این حال او به جای شرکت و برگزاری نمایش در گالری ها و یا کار با سفارش دهندگان خصوصی، شروع به نقاشی و کار برای دولت مکزیک کرد. در لابی یک بیمارستان در مکزیکو سیتی دست به خلق یک نقاشی زد. این کار در زمان خود یک کار انقلابی به شمار می آمد. این اثر چند زاویه ای بود و از متریال ها و ابزار جدید در آن استفاده شده بود. موضوع این نقاشی اجتماعی بود. بار دیگر نظرات کمونیستی صریح او را از دولت دور کرد. تحت فشار دولت، انجمن ملی بازیگران که سفارش نقاشی دیواری بر روی دیوار سالن تئاتری در مکزیک را داده بود، کار او را به حالت تعلیق در آورد. در نهایت در سال 1960 به دلیل انتقاد آشکار از رئیس جمهور مکزیک، و رهبری تظاهرات علیه دستگیری کارگران و معلمان اعتصابی دستگیر شد. در آن دوره حبس، به خلق طرح ها و ایده های خود ادامه میداد و آثار وی نیز به فروش میرسید. آخرین پروژه نقاشی دیواری وی یک اثر برای یک هتل بود. سیکه ‌ایروس برای خلق این اثر تعدادی از هنرمندان بین المللی را گرد آورد. این اثر ترکیبی از چند نقاشی و مجسمه در کنار هم است و می توان آنرا یکی از مهمترین آثار این هنرمند به شمار آورد.


آخرین نقاشی دیواری سیکه ایروس

آخرین نقاشی دیواری سیکه ایروس


سیکیروس به عنوان یک نقاش دیواری و هنرمند معتقد بود هنر باید عمومی، آموزشی و ایدئولوژیک باشد. بیشتر نقاشی‌های دیواری او و سایر آثارش ستم روا داشته به قشر فرودست و کارگر را به تصویر می کشید. به دلیل اینکه وی پیوسته مبارزه علیه نظام سرمایه داری و اقتدار گرا را به تصویر می کشید. مردم همیشه عنصر اصلی در آثارش بودند. اگرچه آثار او گاهی اوقات شامل مناظر یا چهره هایی از تاریخ و اساطیر مکزیک است، اما این عناصر اغلب به عنوان دست آویزی برای نمایش یک فرد یا یک رویداد انقلابی به کار می روند. علاقه او به تصویر کشیدن انسان در آکادمی مکزیکوسیتی شکل گرفت. تاکید او بر زوایای بدن، ماهیچه ها و مفاصل را می توان به نوعی ابزاری به جهت تاکید بر یک فیزیک انقلابی و قوی تفسیر کرد. در بسیاری از آثار این هنرمند دستها به عنوان المان اصلی به شما می آیند که می توان آنرا به نمادی در جهت به تصویر کشیدن یک قهرمان تعبییر کرد.


تصویر حال از ما اثر سیکه ایروس

تصویر حال از ما اثر سیکه ایروس


ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه عباس درویش

اثری از هنرمند آموزشگاه صبا عزیز زاده

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۲/۰۹/۳۰ میلادی برابر با جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد کامیلا دریکو تصویر ساز کانادایی

کامیلا دریکو تصویر ساز کانادایی

ادامه مطلب

اکیداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید             کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد