آموزش استفاده از زیر رنگ در نقاشی

نویسنده: ایکاروس، بروزرسانی: شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

آموزش استفاده از زیر رنگ در نقاشی مبحثی است که در اینجا به آن میپردازیم.
بعضی وقتها در شروع یک نقاشی رنگ روغن هیچ چیز به اندازه یک صفحه بوم سفید نمیتواند درد سر ساز باشد، شما انتظار این را دارید که هر رنگی را که بر روی صفحه بوم می گذارید دارای خصوصیاتی از قبیل درخشش، سر زندگی و حجم باشد، اما در کمال تعجب وقتی شروع به کار می نمایید می بینید که نه تنها هیچ کدام از این خصوصیات را ندارید بلکه رنگ شما بسیار بی رمق، بی حال و فاقد حجم و درخشش می باشد. اگر شما از آن دسته از آن دسته افراد هستید که از دیدن صفحه سفید بوم وحشت زده می شوید شاید زیر رنگ بتواند به کمک شما بیاید.

آبوم زیر رنگ خورده

بوم زیر رنگ خورده

در نقاشی به اولین لایه ای که در کار آغاز می شود زیر رنگ اتلاق می شود، کارکرد این لایه را می توان پایه و اساس نقاشی نامید. در عمل این فنداسیون نقاشی شماست! و می تواند یک راه عالی برای شروع نقاشی برای ساختن تنها و کنتراست باشد. این تکنیک توسط بسیاری از اساتید قدیمی در جهت طراحی و پیش اجرای نقشه و طرح نقاشی و آماده سازی بستر برای رنگهایی که قرار است در آینده به کار گرفته شود به کار برده می شد.

زیر رنگ نقاشی اگر به درستی به کار برده شود، یک راه عالی برای متحد سازی و یکپارچه کردن قسمتهای مختلف رنگ و شناخت و آسان سازی برای اضافه کردن رنگهای مورد نظر در آینده می باشد. همچنین یک راه کلیدی برای پله پله جلو رفتن در جهت دادن نظم رنگی به کار و همچین القا و ایجاد حجم سه بعدی زیباتر و تاثیر گذارتر می باشد.


آموزش استفاده از زیر رنگ در نقاشی

زیر رنگ نقاشی ساختار ساده ای نسبت به بخشهای پیشرفته تر دارد، اما میتواند تاثیرات بسیار عمیقی در ادامه کار هنری شما داشته باشد، به طوری که یک زیر رنگ خوب و قوی در نهایت منجر به یک اثر هنری خوب و قوی خواهد شد. زیر رنگ نقاشی میتواند تاثیر رنگی را در بعضی نقاط مورد نظر تقویت نماید و تنها و تنوع های آن را با هم متحد نماید، مانند کشیدن یک آسمان که در نظر بیننده یک صفحه نسبتا یک نواخت می آید اما به واقع اینطور نیست! برای درک مطلب ذکر شده به مثالهای زیر توجه کنید:

-تن آبی در زیر رنگ یک نقاشی می تواند احساس سرد یا خنک را در آن القاء نماید مثلا زمانی که ما میخواهیم یک خانه را با یک رنگ گرم (مثلا قرمز مایل به قهوه ای) را در یک روز زمستانی در دل برف با یک بکراند سفید و سرد نمایش دهیم، زیر رنگ آبی ملایم میتواند ایده جالبی باشد.


زیر رنگ گرم در نقاشی با رنگهای سرد

زیر رنگ گرم در نقاشی با رنگهای سرد


- زیر رنگ زرد برای نقاشی صحنه ای مثل کویر یا باتلاق عالیست! این زیر رنگ دقیقا حس و حال یک محیط گرم را به بیننده القاء خواهد کرد. این دو مثالهایی بودند به جهت تفهیم بهتر. طبیعتا در صحنه هایی دیگر بعد از مقداری تمرین و کسب تجربه شما میتوانید به تجزیه و تحلیل مدل پرداخته و زیر رنگ مناسب را برای آن تجویز نمایید.


زیر رنگ زرد

به طور کلی دو نوع تکنیک زیر رنگ وجود دارد:

1- (Tonal grounds underpainting) که به فارسی می توان این لغت را به یک رنگ ترنسپرنت یا تن دار واحد در سراسر بوم ترجمه کرد (زیر رنگ سرتاسری). و در روی این لایه میتوان لایه های اولیه کار را که شامل لایه سایه های نرم و نور های سبک پشت صحنه است شکل داد که باعث ایجاد تنوع های رنگی و غنای رنگ در سرتاسر کار خواهد شد. این موضوع تنها نکته مثبت این تکنیک نیست، بلکه این کار نوعی حرکت و لرزش را در سطح کار ایجاد کرده و تضادها و تنهای رنگی را با هم هماهنگ تر خواهد کرد. برای مثال زمانی که ما یک نارنجی را رو بروی یک آبی داریم این زیر رنگ میتواند جهت هماهنگ سازی این دو رنگ گرم و سرد کمک شایانی به خالق اثر نماید.


رنگ ترنسپرنت یا تن دار واحد در سراسر بوم

رنگ ترنسپرنت یا تن دار واحد در سراسر بوم


2- (Tonal underpainting) زیر رنگ تن دار. در این روش همانند روش اول همچنان از یک رنگ استفاده خواهیم کرد، با این تفاوت که شما در متد اول نقشه ای برای تنالیته ها و سایه روشن ها در کار تدارک نمی دیدید، اما در این روش شما میتوانید بعضی نقاط را با رنگ بیشتر و بعضی مناطق را با رنگ کمتر و حتی بدون رنگ گذاری رها کنید. در مراحل بعد رنگ گذاری حالت سفید بوم (مناطق بدون رنگ) حالت درخشان تری نسبت به مناطق رنگ گذاری شده پیدا خواهد کرد و همچینین کار با تکینیک لایه لایه بهتر پیش خواهد رفت.


زیر رنگ تن دار

زیر رنگ تن دار


همینطور که در طرح زیر رنگ بالا مشاهده می کنید یک طرح بسیار کلی از مناطق تیره در و روشن تر در اختیار هنرمند قرار می گیرد.

حتی میتوانید در مناطقی که سفید هستند و بدون رنگ رها شده اند رنگهای بسیار رقیق متفاوتی اضافه نمایید. این رنگها میتوانند به غنا و تنوع تنالیته شما در ادامه پروژه کمک کرده و مزیت دیگر آن این است که شما بوم خود را در قسمت زیر رنگ خالی رها نکرده اید که همین امر موجب سریعتر پیش رفتن پروژه (مخصوصا اگر از بوم بافت درشت استفاده می کنید) خواهد شد.

توجه داشته باشید برای آغاز کار زیر رنگ ابتدا رنگی که با آن میخواهید پروژه را آغاز کنید انتخاب کرده و آن را با مقداری تربانتین مخلوط و رقیق کنید، این کار باعث سریع تر پیش رفتن نقاشی شده و همچنین رنگها زودتر خشک میشوند و به شما کمک می کند که کار لایه های بعدی را زودتر آغاز کنید. شما میتوانید به غیر از تربانتین از مدیوم های دیگر نیز استفاده کنید اما در صورت استفاده از تربانتین، ما عدم ترک خوردگی و تبله نکردن لایه های بعدی را ضمانت می کنیم!

همینطور بعضی از متخصصین متریال های هنری توصیه می کنند که تنها و صرفا از تربانتین استفاده نکنید، بلکه درصد کمی از مدیوم پایدار تر نظیر روغن بزرک را نیز در زیر لایه مورد استفاده قرار دهید، دلیل این موضوع را نیز به اینگونه توضیح میدهند که زمانی که تربانتین خالص با رنگ ترکیب شود، رنگ ممکن است بسیار فقیر شده و حالت پوکی و مردگی به خود بگیرد و زمانی که لایه های سنگین تری روی این لایه مرده سوار می شود، ممکن است به طور کل و بعد از مدتی لایه های اصلی حالت تبله کردن به خود گرفته یا اساسا مقاومت و ماندگاری خود را از دست بدهند ودر طول زمان حالت ریختگی و از بین رفتن پیدا کنند. اما ذکر این نکته بسیار مهم است ، در صورت استفاده کردن از رنگهای قدرتمند و با کیفیت نظیر اشمینک تا حد زیادی بروز چنین مشکلی بعید به نظر می رسد.

یک توصیه دیگر که توسط بعضی از متخصصین متریال می شود اینست که در زیر رنگ از رنگهای زود خشک شونده (FastMatte) استفاده شود، اما معنی این اصطلاح چیست؟ به طور سنتی رنگهایی با پایه رنگ خاک (مانند قهوه ای سینا) به صورت وسیعی توسط نقاشان برای زیر رنگ استفاده میشوند، این رنگها به دلیل وجود ماده آهن که در ساختار آنها وجود دارد زودتر خشک میشوند و همچینین نسبت به رنگهای دیگر قوی تر و ماندگار تر هستند به این معنی که محکم تر به سطح ساپورت می چسبند.


رنگ با کیفیت اشمینک

رنگ با کیفیت اشمینک


موضوع دیگر اینکه کیفیت رنگی که شما برای زیر لایه انتخاب می کنید به اندازه رنگ های اصلی و نهایی کار شما مهم می باشند، استفاده از یک رنگ ضعیف و بی کیفیت باعث گل آلود شدن و چرک شدن نقاشی شما خواهد شد، رنگ دانه های رنگهای بی کیفیت زمانی که با تربانتین ترکیب می شوند و حالت رقیق به خود می گیرند خیلی زود به شکل پودر در می آیند پوک شده و همانطور که در بالا توضیح آن رفت بنیان کار شما را از اساس با مشکل مواجه خواهند کرد.

استفاده از یک رنگ با کیفیت و مرغوب برای زیر رنگ نه تنها به زیبایی کار شما خواهد افزود بلکه باعث سریعتر پیش رفتن کار شما نیز خواهد شد، زیرا رنگهای مرغوب از حجم بیشتری برخوردارند و به سرعت بافت بوم را پوشش داده و کار با سرعت بیشتری حالت سه بعدی به خود خواهد گرفت. به هر حال اگر شما در نقاشی تازه کار هستید میتوانید از یک برند رنگ متوسط استفاده کنید زیرا برندهای مرغوب قیمت بالایی دارند و شاید برای شروع کار هزینه کردن بالا خیلی منطقی نباشد.

در پایان ذکر این نکته که نقاشی با استفاده از تکنیک زیر رنگ و آستر برای هنرجویان تازه کار متد مناسبی می باشد، زیرا همانطور که ذکر آن رفت این تکنیک به صورت مرحله به مرحله پیش رفته و پروژه نقاشی ساختارمند پیش خواهد رفت. بنابراین هنرجو میتواند کنترل بیشتری بر روی کار داشته و با اعتماد به نفس بیشتر پروژه خود را جلو ببرد.


ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه مریم انصاری

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

  امین

زمان: پنجشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۴:۱۶

خیلی ممنون مفید بود اما نفهمیدم رنگ چه طیفی داشته باشد و اگر دیر خشک بشود ایرادی دارد؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: پنجشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱:۵۲

سلام. بهتر است طیف زیر رنگ را با توجه به فضای رنگی کلی مدلتان انتخاب کنید. بدین معنی که مثلا وقتی فضای کلی و غالب کارتان گرم است، بهتر است از زیر رنگ گرم استفاده کنید، و بر عکس.
در مورد دیر خشک شدن لایه های زیرین هم بهتر است لایه ها کاملا خشک باشند. بحث بر سر دیر یا زود خشک شدن آنها نیست. بحث بر سر این است که روی لایه های نیم خشک نباید رنگ گذاشت، که اینکار موجب آسیب دیدن رنگهای شما به مرور زمان خواهد شد. لطفا مطلب نقاشی بروش چند قشری را مطالعه بفرمایید.

↩ پاسخ به پیام

  میترا

زمان: شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۰:۴۰

ممنون از توضیحات دقیقتون. آیا شما در تلگرام یا اینستا هم هستید؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷:۵۲

ممنون از شما. بله اینستاگرام ما iranpainter هست که میتونید با کلیک بروی لینک زیر مستقیما به آن وارد شوید.
اینستاگرام ایکاروس
و تلگرام هم لینک زیر
تلگرام ایکاروس

↩ پاسخ به پیام

  ع.حدادی

زمان: یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۰:۵۱

ضمن تشکر از شما به خاطر این مطلب
یه سوال داشتم:
برای کشیدن پرتره هم آیا باید از همین روش ها استفاده کنیم.
اگر بخواهیم با جزییات خیلی زیاد بکشیم، بهتر نیست برای اینکه محدوده رنگ ها با تنالیته های مختلف با هم قاطی نشن اول طرح رو با مداد روی بوم منتقل کنیم؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸:۴۸

برای پرتره هم میتوانید از زیر رنگ استفاده کنید. برای ثبت طرح استفاده از مداد سیاه توصیه نمیشود. چون رنگ تیره مداد با رنگهایتان ترکیب شده و آنها را چرک و کثیف میکند. استفاده از مداد رنگی روشن روش مناسبتر و بهتریست.

↩ پاسخ به پیام

  ریحانه

زمان: شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۸:۲۷

سلام من کار نقاشی روبصورت خوداموز تازه شروع کردم. و مطالب شما بسیار برای من آموزنده بود اگر فرضا آسمانی بکشیم که از رنگهای گرم و سرد هردو استفاده شده باشه استر را چه رنگی باید انتخاب کرد؟ و عمدا رنگ استر باید از رنگ اصلی روشنتر باشه یا تیره تر؟
و در آخررنگ اکرولیک هم نیاز به زیرسازی دارد اگر بله با چه مدیومی؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۹:۱۲

سلام. معمولا زیر رنگ یا آستر را تیره تر و گرمتر در نظر میگیرند. پس در مورد آسمانی که مثال زدید، باید از رنگ گرم و تیره تر استفاده نمایید.
در مورد آکریلیک، خیلی تخصص ندارم. بهتر است از کسی که تخصصی آکریلیک کار میکند بپرسید.

↩ پاسخ به پیام

  محسن

زمان: چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷:۱۶

سلام
ممنون از مطالب مفید تون
میخواستم بپرسم اگر از زیر رنگ استفاده کنیم دیگه نیازی نیست بوم رو با سطحی از پرایمر جسو بپوشونیم؟یا نه قبل زیر رنگ باید پرایمر جسو استفاده بشه؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: پنجشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۷:۵۷

پرایمر جسو هیج ربطی به زیر رنگ ندارد و برای آمادگی بهتر و بیشتر زمینه بوم نقاشی استفاده میشود. زیر رنگ را میتوانید هم در بومی که پرایمر نخورده استفاده کنید و هم در بومی که با پرایمر جسو زیرسازی شده باشد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید مقاله کاربرد جسو در نقاشی را بخوانید.

↩ پاسخ به پیام

  حمیدرضا

زمان: جمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۹:۵۰

سلام با تشکر از متن مفیدی که گذاشته بودید. اگر بخوام از زیر رنگ قهوه ای سینا استفاده کنم همین کافیه که اون رو با روغن برزک قاطی کنم و به سطح بوم بزنم؟ یا کار دیگه ای هم باید انجام بدم؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: جمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴:۱۸

از هر رنگی بخواهید استفاده کنید آن رنگ را پس از رقیق کردن بروی بوم میزنید. اما توصیه میشود از قهوه ای سینا بصورت خالص استفاده نکنید. مگر اینکه واقعا برای منظور و کاربرد خاصی به قهوه ای سینای خالص نظر داشته باشید. در مقاله ما هم قید شده زیر رنگ با پایه رنگ قهوه ای سینا. منظور ترکیب آن با رنگهایی مانند زرد و اکر و نارنجی و یا سبز های گرم مانند ساپ گرین و یا حتی سبز سرد مانند ویریدین و غیره میباشد.

↩ پاسخ به پیام

  هانیه

زمان: جمعه، ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹:۴۳

سلام
ببخشید برای تهیه ی زیر رنگ بهترین ترکیب چیه؟
رنگ روغن مورد نظر + ترباتین+ روغن برزک؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: جمعه، ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰:۳۶

بله .این میتواند ترکیبی کاربردی باشد.

↩ پاسخ به پیام

  هانیه

زمان: شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۶:۵۴

بعضی از افراد، برای عوض کردن رنگ زمینه بوم یا مقوا و آماده سازی بهتر آن، از ترکیب رنگ اکریلیک و پرایمر استفاده میکنن، درواقع با یه تیر دو نشان میزنند
به نظر شما این کار برای نقاشی رنگ روغن مناسب است؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۴:۰۴

منظورتان زیر سازی بوم هست یا زیر رنگ و ته رنگ برای کار نقاشی؟ این مقاله مربوط به زیر رنگ میباشد و برای زیر رنگ نیازی به پرایمر نداریم. ولی بحث زیر سازی بوم جداست.
لطفا کامنت کاربر محسن و جوابی که به ایشان دادیم را در سه تا کامنت قبلتر بخوانید.

↩ پاسخ به پیام

  هانیه

زمان: شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰:۲۳

آره منظورم زیرسازی و زیر رنگ به همراه هم بود، اون کامنت و مقاله رو خواندم
من برای تمرین از مقوای مخصوص رنگ روغن استفاده میکنم، میخواستم هم زیر سازی انجام بدم و هم زیر رنگ، نمیدونم چه جوری عمل کنم

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۶:۲۸

اگر مقوایی که تهیه کرده اید مخصوص رنگ روغن باشد، نیازی به زیر سازی ندارد و قاعتا باید زیرسازی شده باشد برای رنگ روغن. که در این صورت فقط زیر رنگ را اعمال مینمایید.

↩ پاسخ به پیام

  محبوبه

زمان: دوشنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۷:۳۵

سلام و وقت بخیر.نقاشی پرتره روی دست دارم که شخص کت چرمی مشکی پوشیده.برای ته رنگ کت مشکی از چه رنگی میتونم استفاده کنم؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۳:۴۴

مشکی اگر با رنگهای دیگر ترکیب شود خیلی رنگهای شما را مات و چرک میکند. بهتر است از دو رنگ سبز بسیار تیره و قرمز بسیار تیره و از مارک رنگی که پوشانندگی خوب دارد استفاده نمایید.

↩ پاسخ به پیام

  مبینا

زمان: دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۹:۴۴

میشه رنگ روغن رو بجای تربانتین و روغن بزرک ،با تینر روغنی رقیق کرد؟ چون روغن بزرک ،بعدِتموم شدن تابلو،براقیتش با نور لوستر،جلوه قشنگی نداره.
(سوالم کلی بود چه برای زیررنگ چه کل نقاشی)

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۴:۰۳

از افزودن تینر روغنی به رنگ روغن نقاشی پرهیز کنید. به رنگ های شما آسیب میرساند.

↩ پاسخ به پیام

  علیرضا

زمان: چهارشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰:۲۴

سلام استاد عزیزخودم من اول جسو زدم حال باید یک دست کامل سفید نازک بزنم یافقط است بزنم نقاشی کنم درودبی کران به استاد مهربانم چون ازشماخیلی یادگرفتم

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: چهارشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۵:۰۰

ممنون. من متوجه منظور شما نشدم. سئوالتان نامفهوم است. لطفا مجددا تایپ نمایید

↩ پاسخ به پیام

  علیرضا

زمان: سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۵:۴۱

سلام استاد عزیزم ببخشید بجای تربانتین نفت یا چیز دیگر میشه استفاده کرد نسبت چقدر باشد سپاس

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: پنجشنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۸:۲۴

از تروبانتین و یا سانسادور استفاده کنید. نفت و تینر و غیره به هیچ وجه توصیه نمیشود

↩ پاسخ به پیام

  nino

زمان: سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۸:۰۴

سلام وقت بخیر . من قسمتی از بوم رو رنگ زدم با رنگ روغن . تقریبا زیاد نیست . اگر بگذارم کامل خشک شود .می توانم روی کل بوم جسو بزنم ؟ ان تیکه رنگ شده کار رو خراب نمی کنه ؟ جسو کاملا ان رو می پوشاند؟ ممنون۰

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۶:۲۱

اگر کار پرداز میخواهید انجام دهید بهتر است این کار را نکنید.

↩ پاسخ به پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



🎭 روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۴/۱۰/۱۰ میلادی برابر با پنجشنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۳هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد آلبرتو جاکومتی، نقاش و مجسمه ساز سوئیسی

آلبرتو جاکومتی، نقاش و مجسمه ساز سوئیسی

 ادامه مطلب 

©کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد 2024-2009