نقاشی پاستل

نویسنده: ایکاروس

یکی از پرکاربردترین ابزارها در رنگ آمیزی، پاستل میباشد. ما در اینجا میکوشیم تا آموزش های کاربردی در نقاشی با پاستل را مختصرا شرح دهیم.

پاستل را به همراه آبرنگ و گواش و سایر رنگهای چسبی میتوان بکار برد. گاهی زمینه رنگی را با رنگهای فوق میزنند و بعد برای تغییر تن رنگی قشر نازکی از پاستل بروی آن میمالند.

پاستل در کشیدن اتودها و اسکیسها آزادی خاصی به دست نقاش میدهد. رنگهای پاستلی روی زمینه سفید درخشندگی بهتری دارند. سطح کاغذ پاستل هرچه زبرتر و پرزدارتر باشد بهتر است. از کتان ریزبافت نیز که بخوبی بروی مقوای کلفت یا تخته سه لایی چسبانده شده باشد، میتوان بعنوان زمینه استفاده کرد. برای اینکه ذرات پاستل بهتر روی زمینه بند شوند زمینه را با محلول رقیق چسب کازئین که در آن سنگهای کوبیده مخلوط کرده باشند میپوشانند. برای اینکه رنگهای پاستل روی کاغذ یا زمینه یا پارچه برجسته تر شوند، به چسب پودر رنگی روشن و معمولا خاکستری میزنند. زمینه را پس از خشک شدن باید با سمباده مالید تا زبری زیاده آن گرفته شود.


آموزش نقاشی با پاستل

نقاشی با پاستل


دو روش عمده برای کار با پاستل وجود دارد. روش خشک و روش خیس. در روش خشک که رایجتر است تُنهای رنگی با پهنای پاستل بروی زمینه زده میشود. رنگهای پاستل را نمیتوان بصورت لایه لایه خیلی روی یکدیگر زد. چون کدر و مات میشوند. همچنین رنگها روی زمینه خیلی خوب با یکدیگر مخلوط نمیشوند. در کار با پاستل هرچه تعداد و تنوع رنگهای مورد استفاده تان بیشتر باشد بهتر است. میتوان با انگشت یا محو کن قسمتهایی از نقاشی را که نیاز دارد، محو و نرم نمود. زمینه های پرزدار و زبر برای کار با پاستل مناسبترند و رنگهای پاستل که مات و ظریف میباشند روی این سطوح بهتر قرار گرفته و مینشینند.

در روش خیس به پاستل آب میزنند و رنگ را با قلم مو روی کاغذ میمالند. کار با این روش برای مبتدیها دشوار است. باید دقت داشت که رنگها در اثر خیس شدن تیره تر میشوند.

با وجود این که از پاستل میتوان به عنوان یک مدیوم خیس نیز استفاده کرد اما به طور کلی طبیعت مدیوم پاستل یک طبیعت خشک می باشد، به این معنی که اکثرا از پاستل به عنوان یک ابزار در دسته بندی نقاشی خشک با پایه چسب استفاده می شود. مشتاقان یادگیری پاستل می باید روش های گوناگون نقاشی با این متریال از قبیل سبک سنتی آن که همان تکنیک خشک است و یا سبک مرطوب و تکنیکهای ترکیب کردن، اسکامبل کردن (اضافه کردن لایه های خیلی ظریف و کدر در جهت نرم تر کردن یا دادن افکت به اثر پاستل)، گلیز کردن (مفهوم گلیز کردن در پاستل با رنگ روغن متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت)، هاشور زنی، هاشور زنی متقاطع، و پرکردن را در جهت ارائه یک اثر قابل قبول به خوبی فرابگیرند. اکثر تکنیک های یاد شده در زیر دسته بندی تکنیک لایه گذاری قرار می گیرند، بدین صورت که یک لایه بر روی لایه دیگر یا داخل لایه دیگر قرار می گیرد. تکنیکهای مرطوب، فیکس سازی، سایه های نرم و سخت، برس کشی در ارائه یک اثر قابل قبول نقش پررنگی دارند. اینها تکنیکهای پایه پاستل می باشند و هر کس که تمایل به یاد گیری و پیشرفت در این زمینه دارد، فراگیری گیری این تکنیکها از نکات ضروری و الزامی می باشد.


تکنیک های نقاشی با پاستل

در این تصویر در قسمت سمت چپ تکنیک ترکیب کردن(بلنداینگ) را مشاهده می کنید
که دو رنگ پاستل با هم ترکیب شده اند تصویر وسط اسکلمبل و تصویر سمت راست تکنیک گلیز می باشد.


حال به توضیح یک به یک این تکنیکها خواهیم پرداخت:

ترکیب کردن همانطور که از اسم آن مشخص می باشد به این صورت است که ما در صدد واحد کردن دو رنگ مختلف پاستل به وسیله ترکیب آنها به صورت نرم و مالشی و محو کردن اقدام می نماییم، به طوری که مرزهای تضاد بین این رنگها در قسمتی با یکدیگر ترکیب شده و هارمونی واحدی به وجود می آوردند. هنرمند قادر به وجود آوردن تعداد زیادی رنگ و لایه های رنگی مختلف با استفاده از این تکنیک می باشد. با استفاده از این تکنیک می توان افکتهای بسیار جذابی خلق کرد که کار را شبیه استفده از مدیوم های مرطوب نظیر رنگ روغن می نماید. توجه داشته باشید که در مدیوم هایی مانند رنگ روغن یا رنگهایی با پایه آب، این فرایند بر روی پالت انجام می گیرد، اما هنرمند پاستلیست (پاستل کار) به اجرای مستقیم این تکنیک بر روی سطح کار ناگزیر می باشد. اجرای این تکنیک برای دو یا چند رنگ و به وجود آوردن تعادل بین رنگها و سایه روشن های نرم و سخت یکی از موثر ترین راهها جهت افزودن زیبایی و غنای کار می باشد. ترکیب لایه نرم تر پاستل با لایه سخت تر در این تکنیک ممکن می باشد و برعکس این فرایند به سادگی امکان پذیر نیست. دلیل این موضوع به این صورت است که وقتی لایه زیرین شما از متریال نرم تری تشکیل شده و شما در صدد اضافه کردن یک متریال سخت تر بر روی آن می باشید، لایه زیرین به دلیل نرم تر بودن آسیب دیده و از هم می پاشد.

توجه داشته باشید حتی المقدور از گذاشتن لایه های سنگین و قطور در کار خودداری کنید، لایه های نرم و سبک همیشه قابل کنترل تر می باشند. فرایند ترکیب کردن را اغلب باید به نرمی و آرام پیش برد و با کار کردن چند باره روی یک سطح به آرامی هدف مورد نظر را دنبال کرد. در اجرای این تکنیک میتوانید از یک قلموی نرم جهت محو کردن و ترکیب کردن سطوح با هم نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید گذاشتن لایه های بیش از حد در تکنیک پاستل منجر به اشباع شدن کار شده و به کیفیت آن آسیب وارد می نماید. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می نمایید با این تکنیک آثار رئال و زیبایی می توان خلق کرد.


نقاشی با پاستل

تکنیک های گلیز و اسکامبل ارتباط بسیار نزدیکی با تکنیکی که توضیح آن رفت دارند، در واقع برای داشتن یک کار حرفه ای و زیبای پاستل تسلط به هر سه این تکنیکها لازم می باشد. برای تکنیک اسکامبل به ته رنگهای نرم و روشن و ابزارهای بسیار نرم و رنگهای مات نیاز داریم. برای گلیز کردن یک سطح با هدف روشن کردن یا تیره کردن آن به قلموهای نرم و سافت و رنگهای سبک و رقیق نیاز داریم. تمام این فرایندها ارتباط نزدیکی به نور پردازی و جنسیت ساپورت و نوع پاستل مورد استفاده دارد. در این متد توصیه می شود که برای زیر کار از یک پاستل سخت تر و برای روی کار از پاستل نرم استفاده شود.

در اینجا به توضیح چند تکنیک تمرینی و ابتدایی پاستل می پردازیم:

طراحی با قسمت انتهای پاستل:


طراحی با قسمت انتهای پاستل

ساده ترین راه برای طراحی با پاستل استفاده از قسمت انتهایی آن می باشد، می توانید آن را مانند زغال یا مداد نگه دارید، در این تکنیک نتیجه بیشتر به شکل خط هایی که با احساس شما رابطه دارند به وجود می آید. طبیعتا با فشار و کم و زیاد کردن آن می توانید میزان قدرت پاستل را کنترل نمایید. توصیه میشود در این تمرین از بازو برای طراحی استفاده نمایید.

استفاده از بدنه پاستل:


استفاده از بدنه پاستل

اگر میخواهید کار سریعتر به پایان برسد، از بدنه پاستل استفاده کنید، برای نتیجه و کنترل بهتر حتی می توانید قسمتی از پاستل را بشکنید! به خاطر داشته باشید تمام قطعات ریز و درشت پاستل ها همیشه بدرد بخور و قابل استفاده هستند. در این بخش هم مانند بخش بالا با فشار بر روی پاستل میتوانید درصد قدرت آنرا کنترل نمایید، بعلاوه با این روش حتی میتوانید با کمی تمرین عمل لایه گذاری را نیز انجام دهید. این روش برای پاستل های نرم و نیمه نرم کارکرد بهتری دارد.

هاشور زدن و هاشور ضربدری:


هاشور زدن و هاشور ضربدری

اگر شما قبلا تجربه طراحی کردن داشته باشید این تکنیک برای شما آشنا خواهد بود، در واقع مناسب ترین تکنیک برای پاستل های سخت همین تکنیک می باشد. هاشور زدن به طور ساده از خطوط موازی آغاز میشود و این خطوط به مرور به هم نزدیک شده و بافت تشکیل میدهند، حتی با این خطوط امکان ایجاد تنالیته نیز وجود دارد. هاشور های ضربدری پله بعدی همین تکنیک می باشد، این متد برای طرح اولیه بسیار مناسب می باشد، این روش به شما این امکان را میدهد که یک تصویر کلی از کاری که قرار است به انجام برسد داشته باشید.

ترکیب رنگها:


ترکیب رنگها در پاستل

همانطور که قبلا توضیح داده شد در تکنیک پاستل ما امکان ترکیب رنگ بر روی پالت را نداریم، بنابراین رنگها بر روی کار ترکیب خواهند شد! شما ابزارهای زیادی برای ترکیب رنگها در اختیار دارید. ابتدایی ترین آن استفاده از انگشت دست می باشد، اما میتوان از محو کن یا قلم مو هم استفاده کرد. توجه نمایید که استفاده زیاد از ابزارهای محو کن باعث آسیب دیدن کار و در اصطلاح پوک شدن کاغذ خواهد شد.

تهیه پودر پاستل:


تهیه پودر پاستل

با یک تیغ و یا کاتر میتوانید اقدام به تهیه پودر پاستل نمایید، این روش برای ایجاد لایه های نرم و تنهای زیبا مناسب می باشد. همچینین با این روش میتوان راحت تر و بهتر و تکنیک لایه ای در کار پاستل دست یافت. همینطور برای پخش کردن تمیز تر و ساده تر می توانید از یک کاردک تمیز استفاده نمایید و در ادامه از یک قلموی نرم جهت محو کردن و ترکیب بهتر رنگها استفاده نمایید.


لوکوی سلامتی

در پایان به ذکر یک نکته بسیار مهم می پردازیم، لوگوی بالا علامت تست سلامت متریالی است که شما استفاده مینمایید، متریال پاستل به جهت خاصیت پخش شدن در هوا و تنفس آن می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. این علامت لوگو علامت انجمن تست سلامت متریال های هنری که یک انجمن بین المللی است می باشد. در صورتی که متریالی حاوی مواد خطرناک باشد طبق قانون کمپانی سازنده باید این موضوع را با هنرمند توسط همین لیبل در میان بگذارد. دفعه بعد که قصد خرید متریال هنری به خصوص پاستل را دارید به این لیبل توجه کنید!


نمونه ای از نقاشی با پاستل انجام شده توسط هنرجویان ایکاروس

نمونه ای از نقاشی با پاستل انجام شده توسط هنرجویان ایکاروس


نمونه ای دیگر انجام شده در ایکاروس

نمونه ای دیگر انجام شده در ایکاروس


ترجمه، گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده



دیدار - دریچه ای به کلاسهای اخیر

نگاه مختصری به آنچه که اخیرا در کلاسهای حضوری گذشته است.
فیلمهای کوتاه از کارهای در حال انجامی که در آموزشگاه نقاشی ایکاروس و توسط هنرجویان سیاوش مهویس صورت گرفته است.

نقاشی های ما با شما سخن میگویند

اثری از هنرمند آموزشگاه لیدا سماک

اثری از هنرمند آموزشگاه فاطمه جانمحمد زاده

اثری از هنرمند آموزشگاه صبا عزیز زاده

 

کلاسهای ایکاروس

دیـــدگـــاه

  ا. ف

زمان: یکشنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۷:۴۳

ممنون ازشما با توضیحات جامع وکاملتون سپاس از ایکاروس 🌺

↩ پاسخ به پیام

  nilofar

زمان: چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲:۱۲

سلام.من بواسطه علاقه واستعدادم نقاشی میکشم چندروزپیش گچ پاستیل خریدم ودارم پرتره کارمیکنم،وتاحالاتجربه کارباگچ پاستیل رو نداشتم
دوست دارم اطلاعات بیشتری کسب کنم،چطور امکانش هست؟؟ازمطالب خوبتون سپاسگزارم👌👏

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۷:۴۲

سلام. چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری در این حوزه دارید، توصیه میکنیم به مقالات آموزشی به زبان انگلیسی مراجعه نمایید. منابع خارجی خیلی غنی تر از منابع فارسی میباشند. بخشی از مقاله های ما نیز، ترجمه از سایتهای خارجی است.

↩ پاسخ به پیام

  هنر دوست

زمان: جمعه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶:۲۷

با سلام من پاستل روغنی خریداری کردم و کاغذ فابریانو اما هر چقدر سعی می کنم چه با دستمال و چه با انگشت امکان پخش پاستل وجود نداره رنگ آمیزی خراب میشه ...چه نوع پاستلی رو می توان پخش کرد و یا ادغام کرد و یک نوع پاستل که این کارایی را دارد معرفی کنید لطفا جواب بدید... با تشکر

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۶:۳۶

پاستل گچی برای پخش کردن و محو کاری مناسب تر است. پاستل روغنی در حوزه فعالیت کاری ما نیست و اطلاعات چندانی در باره تکنیک آن نداریم. مقاله فوق نیز در باره پاستل گچی نوشته شده است.

↩ پاسخ به پیام

  بیتا

زمان: جمعه، ۲۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۳:۳۶

سلام من کار با پاستل و یاد دارم اما در بعضی جاها که خیلی روشن هست مثل انعکاس نور در چشم ...نمیتونم اون سفیدی رو زیاد کنم در برخی از ویدئو های خارجی نگاه کردم از یه ماژیک برای سفید تر شدن اون قسمت ها استفاده کردن ...منم هرچی مقاله بود گشتم اما اشاره به این موضوع نشده ...شما میتوانیم کمکم کنید ؟؟؟؟

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۲:۵۵

نوعی خودکار سفید به نام پوسکا وجود دارد که اغلب آرتیستهای خارجی برای روشنایی های شدید در کارهای مداد رنگ و مداد و ذغال و ... از آن استفاده میکنند. این خودکار تا حدودی از نظر ظاهری شبیه ماژیک میباشد. با این حال من نمیدانم آنچه شما در فیلم دیده اید همین خودکار بوده است یا خیر. نام دقیق این ابزار Uni Posca Extra Fine Marker, White میباشد که میتوانید در گوگل جستجو نمایید. متاسفانه این ابزار در ایران موجود نیست و همانطور که کفتم برای کارهای مداد رنگ و مداد و ذغال استفاده میشود و نه پاستل. با این حال معمولا در کار پاستل سفیدیهای مانند آنچه مد نظر شماست را میتوان با پاستل سفید ایجاد نمود بدون نیاز به ماژیک یا خودکار سفید.

↩ پاسخ به پیام

  معصوم

زمان: چهارشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۸:۳۷

سلام از پاک کن آودی برای نورپردازی استفاده کنید

↩ پاسخ به پیام

  بیتا

زمان: یکشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷:۱۸

خیلی ممنون از کمکتون ...واقعا کمک بزرگی بهم کردید ...

↩ پاسخ به پیام

  Pegah

زمان: دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۹:۳۷

سلام من رشته ام گرافیک هست و برا ی تصویر سازی و در آینده کار و طراحی با پاستل کودوم نوع پاستل و چه مارکی مناسبم هست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۴:۱۲

والله پاستل در ایران داستان دارد. یکی از اساسی ترین مشکلات پاستل فیکس نشدن آن (پاستل گچی) است. که البته این مشکل در ایران نمود دارد. چرا که هنوز پس از اینهمه سال که پاستل گچی وارد ایران شده است، اطلاعات مربوط به آن بروز نشده و هنوز با نگرش سنتی که از سالها قبل وجود داشته به تکنیک آن پرداخته میشود.
مهمترین مسئله در پاستل، ساپورت آن است که متاسفانه هنرمندان و واردکنندگان محصولات هنری در ایران، اطلاعات چندانی نسبت به متریالهای مخصوص و موجود حال حاضر دنیا ندارند. و فیکس کامل نشدن کار پاستل، نزد هنرمند و هنرجوی ایرانی، بعنوان خصوصیت آن پذیرفته میشود.
شخصا چون خیلی درگیر پاستل نیستم، اطلاعات خودم هم در زمینه برندهای پاستل، محدود به ایران است و میتوانم برندهای برتر آن در ایران را که پاستل رامبراند میباشد به شما معرفی نمایم. اما این را خوب میدانم که ساپورتی بنام Color Fix Paper در دنیا موجود است که پاستل را بروی آن کار میکنند و آثاری که بروی این ساپورت انجام میگیرد، مانند آثار هنرمندان پاستلکار وطنی، نمیریزد و میشود آن را فیکس نمود. در وهله اول میبایست فکری بحال این ساپورت نمود. این ساپورت در ایران وجود ندارد و کمتر کسی هم در ایران از وجود آن در دنیا با خبر هست و اغلب میپندارند که فیکس کامل نشدن آثار پاستلی، جزو خصایص و ویژگیهای پاستل گچی میباشد. قطعا اگر این ساپورت را در اختیار داشته باشیم، آنوقت تازه میشود در باره اینکه کدام برندها برای کدام نوع از کارها مناسبند، صحبت کرد.

↩ پاسخ به پیام

  قاسم بذرافشان

زمان: چهارشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۸:۲۱

ممنون از اطلاعاتی که در اختیارما میگذارین.

↩ پاسخ به پیام

  شیمامحجوب

زمان: پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۳:۴۰

خیلی مطالبتون مفیدوکامل بودن.میشه این مطالبو توپبج اینستاگرام؟م باذکرنام و...متشرکنم تابقیه دوستان استفاده کنند

↩ پاسخ به پیام

  مدیر

زمان: پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۷:۲۹

ممنون از شما. بله با ذکر منبع مشکلی ندارد.

↩ پاسخ به پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال نظرات



🎭 روز شمار هنری
امروز ۲۰۲۴/۰۴/۱۹ میلادی برابر با جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳هجری شمسی که مصادف میباشد با سالروز تولد فرناندو بوترو، نقاش و مجسمه ساز کلمبیایی

فرناندو بوترو، نقاش و مجسمه ساز کلمبیایی

 ادامه مطلب 

©اکیداً از مراجعه حضوری از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید             کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به آموزشگاه نقاشی ایکاروس میباشد - 2024-2009