نکات مهم در نقاشی رنگ روغن

نکات فراوانی در نقاشی کردن با رنگ روغن وجود دارد که ماحصل سالها تجربه اندوزی هنرمندان و اساتید و کارکشتگان این هنر میباشد. نکات ریز و درشتی که هرچند ممکن است در وحله اول ساده بنظر آیند، اما در نهایت نقاش را در مسیری هموار تر به حرکت در می آورند. رعایت همین نکات به ظاهر ساده میتواند شما را از خیلی از دردسرهای جانبی که نقاشی کردن با رنگ روغن میتواند در پی داشته باشد، رهایی بخشد. در اینجا ما ۸ نکته مهم در نقاشی رنگ روغن را که شاید نمیدانستید و رعات نمیکردید، بازگو کرده و توصیه مینماییم حتما این نکات را رعایت کنید:


۱ - تمیز کردن درب روغن بزرک پس از استفاده

از روغن بزرک در نقاشی رنگ روغن استفاده فراوان میشود. درب برخی از شیشه های حاوی این روغن بصورت فشاری باز میشود. درب های فشاری مانع از به بیرون ریخته شدن محتوای درون ظرف، هنگام واژگون شدن آن میگردد. برای باز کردن این درب ها میبایست ابتدا درب را به سمت پایین فشار داده و سپس آن را چرخانده و باز نمود.

چنانچه از روغنهای دارای درب های فشاری استفاده میکنید به خاطر داشته باشید که حتما پس از باز کردن و استفاده از روغن، با تکه ای پارچه، دور دهانه بیرونی ظرف را پاک و تمیز نمایید. توصیه میشود حتی اگر از روغن های با درب معمولی نیز استفاده میکنید، اینکار را انجام دهید. چرا که دور دهانه بیرونی ظرف که به روغن آغشته شده، به مرور حالت شکرکی و چسبنده پیدا کرده و مخصوصا درب های فشاری را دچار مشکل میکند و باعث چسبیدن درب به دهانه و باز نشدن آن میگردد. بروز این حالت شما را برای باز کردن درب روغن با مشکل زیادی مواجه خواهد کرد.


۸ نکته مهم در نقاشی رنگ روغن

دهانه بیرونی ظرف روغن را پس از استفاده تمیز کنید


پس بهتر این است که قبل از پیش آمدن این حالت با استفاده از یک تکه پارچه و تمیز کردن دور دهانه بیرونی ظرف پس از هر بار مصرف ، خود را از این درد سر نجات دهید.


۲ - تنظیم سه پایه نقاشی متناسب با قد و شرایط فیزیکی خودتان

اغلب سه پایه های موجود در بازار دارای پیچ ها و یا گردونه های قابل تنظیمی میباشند که به شما امکان میدهد تا ارتفاع قرار گیری تابلو نقاشی را در روبروی خود تنظیم نمایید. یکی دیگر از نکاتی که کمتر به آن توجه میشود تنظیم سه پایه نقاشی است. متاسفانه اغلب هنرجویان بدون در نظر گرفتن جا و ارتفاع مناسب برای بومی که روبرویشان و بروی سه پایه قرار میدهند، شروع به نقاشی میکنند.


تنظیم سه پایه نقاشی

سه پایه را طوری تنظیم نمایید که مجبور به خم شدن نباشید


بوم نقاشی میبایست طوری روبروی شما قرار گیرد که برای کار کردن و قلم زدن مجبور به خم شدن نباشید. قوز کردن و قرار گرفتن در حالت خمیده هنگام کار، علاوه بر اینکه از میزان تسلط شما بر کار میکاهد، به مرور موجب گرفتگی عضلات گردن و کمر شده و در دراز مدت مشکلات و عوارض جسمی ناگواری را موجب میشود.


۳ - روغن زدن زمینه قبلی

بسیاری از تازه کارهای نقاشی رنگ روغن نمیدانند که پیش از رنگ گذاری بروی تابلویی که از قبل شروع به کشیدنش کرده اند، میبایست بوسیله قلم مو قسمتهای قبلی را با قشر نازکی از روغن بزرک بپوشانند. از نکات مهم نقاشی رنگ روغن همین روغن زدن زمینه میباشد. این عمل به شما کمک میکند تا قلم مویتان بروی قسمتهای قبلی روان تر و نرم تر حرکت نماید. همچنین باعث میگردد تا محل بهم رسیدگی قسمتهایی که تازه کار میشود با قسمتهایی که قبلا کار شده اند، مات نشده و شفاف باقی بماند.

البته باید به سه نکته اساسی توجه داشت. یکی اینکه همانطور که اشاره شد قشر روغن میبایست بسیار کم استفاده شود. دیگر اینکه حتما پس از عمل روغن زدن، با یک تکه پارچه بدون پرز و تمیز، روی این قسمتها کشیده تا روغن اضافی پاک شود. چنانچه این کار صورت نگیرد، روغنهای اضافی شُره کرده و بصورت گوله شده در آمده و به سطح کار ظاهر ناخوشایندی میدهد. نکته سوم اینکه چنانچه قصد داشته باشیم بخشی از اثر را کار کنیم، عمل روغن زدن میبایست محدود به همان ناحیه باشد و از روغنکاری کل تابلو خودداری کرد. چرا که روغن باقیمانده روی سطح قسمتهایی که کار نمیشود، حالت چسبنده پیدا کرده و پرز و گرد و خاک محیط را بخود جذب نموده و وضعیت نامناسبی را جهت ادامه کار ایجاد مینماید.


● نکته مهم دیگر: هرگز بروی کار نیمه خشک روغن نزید. چرا که باعث درهم رفتگی و مخلوط شدن رنگها و ایجاد ضایعه در قسمتهای مذکور میگردد.

۴ - کار نکردن روی تابلویی که بصورت کامل خشک نشده

نکته مهم دیگری که شاید خیلی از تازه کارها و کسانی که بصورت آماتوری و خود آموخته به نقاشی رنگ روغن میپردازند ندانند این است که به هیچ وجه نباید روی تابلویی که کاملا خشک نشده و نیمه خشک میباشد، کار کرد. چنانچه کار تابلویی به روز بعد کشید و رنگها حالت نیمه خشک داشت، نباید بروی آن قسمتها رنگ گذاری کرد و یا اینکه آن قسمتها را روغن مالی کرد. رنگ گذاری بروی قسمتهای نیمه خشک باعث میگردد تا این قسمتها بدلیل پوشیده شدن با رنگ تازه بصورت خشک نشده باقی بمانند. در نتیجه لایه های رویی که در مجاورت هوا قرار دارند زودتر خشک شده ولی لایه زیرین به همان صورت نیمه خشک باقی میماند و بمرور زمان و به تدریج که شروع به خشک شدن میکند باعث جابجایی لایه های رویی و در نهایت ترک خوردن رنگهای کل تابلو میگردد.


۵ - استفاده از جرم رنگ کافی و اجنتاب از رنگ رقیق در لایه های اول و دوم

استفاده از روغن بزرک برای رقیقتر و روانتر حرکت کردن قلم مو بروی بوم مرسوم است. میبایست توجه داشت که کنترل میزان غلظت رنگ در لایه های اول و دوم رنگ گذاری در کیفیت نهایی تابلوی شما بسیار موثر میباشد. زیاده از حد رقیق بودن لایه های رنگی یا به اصطلاح آبرنگی کار کردن تابلو، بخاطر حجم زیاد روغن موجود در رنگ رقیق، گرد و غبار محیط را بخود جذب کرده و تابلوی شما را پر از پرز و گرد و خاک میکند.


۶ - صحیح و سالم نگاهداری قلم موها

انتخاب نوع قلم موی نقاشی، و همچنین نگهداری صحیح از آن، علاوه بر آنکه میتواند در کیفیت تابلوی نقاشی شما اثر گذار باشد، هزینه های جانبی شما را نیز کاهش میدهد. بسیار دیده شده است که هنرجویان، قلم موهای مورد استفاده شان را خوب نگهداری نکرده و مجبور به تهیه دوباره قلم مو میشوند. به خاطر داشته باشید که قلم موهایتان را همیشه طوری نگاهداری نمایید که سر آنها تحت فشار نبوده و از حالت اولیه خود، خارج نشوند. کج شدن و یا باز شدن نوک قلم مو، مخصوصا اگر نیاز به ظریفکاری در کار داشته باشید، مساوی است با غیر قابل استفاده شدن آنها و نیاز به خرید مجدد قلم مو. همیشه جا و فضای کافی برای نگهداری و کنار هم قرار نهادن قلم موها در نظر بگیرید و آنها را در محفظه های کوچک و کم جا قرار ندهید.


۷ – در شرایط نوری نا مناسب کار نکنید

هرگز در شب و در محیطی که دارای نور مناسب نمیباشد، کار نکنید. بهترین شرایط از نظر روشنایی، کار کردن در طول روز و نور طبیعی میباشد. اما از آنجا که امکان کار کردن در چنین شرایط ایده آلی برای همگان و بصورت همیشگی وجود ندارد، بهتر است با فراهم کردن شرایط نوری مناسب خود را از خطر درست تشخیص ندادن رنگها بیمه کنید. نور هایی که بصورت معمول در منازل ما وجود دارد، اغلب با نور طبیعی روز بسیار اختلاف داشته و رنگهای موجود در مدل را به گونه ای دیگر بما مینمایانند. شما در شب رنگهایی را بروی بوم میگذارید، و صبح با کمال تعجب مشاهده خواهید کرد که از آنچه شب پیش مشاهده و ثبت کردید نشانی نیست. چنانچه مجبور به کار کردن در شب هستید پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش شرایط نوری مناسب برای نقاشی را حتما بخوانید.

آموزش شرایط نوری مناسب برای نقاشی


۸ – استفاده از چوبدست

یک تکه خیزران نسبتا بلند میتواند بعنوان تکیه گاه دست، هنگام کار با قلم مو و رنگ، مورد استفاده قرار گیرد. بهترین وسیله ای که میتوان بعنوان چوب دست و تکیه گاه برای کنترل بیشتر دستی که حامل قلم موست بکار گرفت، خیزرانهایی است که در بعضی از گلفروشیها قابل ابتیاع میباشد. البته از هر وسیله دیگری که مانند این چوبهای خیزران بلند و باریک و همچنین سبک باشند، هم میتوان استفاده نمود مانند یک ته چوب بلند و سبک. نام دیگر چوب خیزران، بامبو (BAMBOO) میباشد.


چوبدست در نقاشی

چوب خیزران


آموزشگاه نقاشی ایکاروس مختص آموزش نقاشی به بزرگسالان میباشد و در زمینه آموزش نقاشی کودکان فعالیتی ندارد          مؤکداً از مراجعه حضوری به آموزشگاه از ساعت ۱۶ به بعد خودداری نمایید          آموزشگاه سه شنبه ها تعطیل است